lördag 6 juni 2009

Coach T.

Vad vore alla stora idrottare utan sina tränare. Vad vore ett hockeylag utan coach och materialare. Så vad vore H och hans löpning utan coach T. Såklart precis lika vass. Idag har Henrik blivit löpare på riktigt. Fantastiskt roligt att se. Ordentligt kul att de fostrade cyklistbenen formats om av alla löppass de senaste två åren. Jag glömmer inte när vi träffades och han var elitcyklist av god kaliber. Första löppasset ihop. Jösses som jag fick släpa denna styltigt löpande man framåt. Många löppass sedan dess. Löpskolning och så har han lärt sig stretcha. Vilken utveckling. Träningsglädje, vilja och ett starkt hjärta. Jag visste att det gick. Och idag var det dags. Med råge under 35'. Grymma 34'32''. Här ska firas. Hoppas det ger mersmak. För de senaste två lördagarna, förra och idag, ger mig glädjerysningar. Jag vill ha mer, som löpare och vid sidan av. Coach T eller Spring-Therese kvittar. Det här är livet. När det är som bäst.

7 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Hade varit ganska vilsen varje måndag utan dig Coach-T:)

Ha en bra vecka!

Kram Myggis

Spring-Therese sa...

Underbart! Tack det värmer att höra. :)

När jag hejade på under lördagens 10 km race och under söndagens triathlontävling i Hindås så önskade jag att jag var coach T på heltid (eller aktiv för den delen). Vad underbart det är med idrott, adrenalin och endorfiner!

Njut av veckan!

Kram,
Coach T ;)

Anonym sa...

Hej Therese,

Tack för en bra och inspirerande blogg.
Har en liten fråga som jag tänkte att du kanske skulle vilja svara på. Jag löptränar ungefär 10mil i veckan, distans, intervall och backe. Sprang Marathon på strax under 3.30. Nu har jag fått löpförbud i minst 10 dagar och ska även undvika att gå allt för mycket. Cykla får jag göra.
Vad kan jag träna och på vilket sätt för att inte tappa allt för mycket av det jag byggt upp löpmässigt under vintern och våren?

Hälsningar Anna

Spring-Therese sa...

Hej Anna!
Tusen tack för de fina orden! Och stort grattis till din fina tid och prestation på maran. Gott jobbat!

Jag ska försöka svara på hur jag tänker och ser på löpningen efter ett marathon. Själv så tar jag det alltid lugnt med löpningen efter att maran är avklarad (faktiskt även efter halvmaror). Oftast har man tränat hårt och fokuserat en längre tid för sitt stora mål och då är det skönt att både huvud och kropp får koppla av lite grann. Jag brukar träna det jag har lust med och vill jag vila så gör jag det. Lite som att ta varje dag som den kommer. Nu älskar jag verkligen att träna, så visst blir det en hel del pass genomförda. Men mest för att hålla igång och njuta av träningsglädje. Paula Radcliff, som exempel, vilar ca två veckor helt efter sina genomförda maror. Och det säger en hel del. En fantastisk löpare med en enorm träningsmängd per vecka men trots det behöver hennes kropp vila efter den tuffa påfrestningen. Med detta sagt så tycker jag att du absolut inte ska känna dig stressad över att du inte kan springa just nu. Det du byggt upp under vintern och våren kommer du ha all nytta av framöver också och tappet kommer inte att bli så stort så länge du håller igång med alternativ träning. Viktigast är att du lyssnar på kroppen, och om det är en skada du dragit på dig att du blir hel från den. Jag förordar cross training året om. Jag kör själv spinning alternativt cyklar varje vecka för att min kropp fungerar bäst med varierad träning. Basen är självklart löpning. Men även om talesättet säger att man blir bra på det man tränar så vet jag att cyklingen gett mig en hel del som löpare. Även simning och vattenlöpning samt bålstabilitet är bra komplement till löpningen. Hur tycker jag då att du ska tänka när du väljer bland dessa aktiviteter. Spinning är perfekt för att jobba med hög puls eller varierad puls och du kan själv anpassa passet till om du vill jobba likt snabbdistans eller intervall i och med att du lägger på och plockar av motstånd själv. Dessutom kan du köra på jämn (lägre/valfri) puls passet igenom så att det liknar vanlig distans. Spinning är mer likt mtb och löpträning än vanlig cykling i och med att vi ofta ligger högre i puls och under en kortare tid än vad landsvägscyklister gör. Du arbetar alltså med hjärtat likt löpningen men såklart med lite andra muskler. Men trots det får du goda effekter och du håller kvar din form och träningsstatus. För att träna löparmusklerna är våtvästlöpning bra. Kör uppvärmning och sedan olika intervallserier när du kör våtväst. Pulsen ligger lägre vid vattenlöpning än vanlig löpning, därav bättre med intervallupplägg för att få ut god effekt av passet. Till detta tycker jag att du ska lägga på simning om du gillar att simma och absolut ta tillfället i akt att bygga upp en stark bål. Ta några extra styrkepass än vanligt så får kroppen ut något extra och riktigt bra av den här perioden. Om det hade varit vinter så är längdskidor också ett perfekt komplement. Kan vara bra att ha i åtanke för framtiden. För vi löpare vi åker på ”nitar” emellanåt då vi måste träna lite annorlunda. Det händer alla. Självklart är ovan individuellt och du får testa fram vad som fungerar bäst för dig och viktigast vad du tycker är roligast att träna. Utan glädje inga stordåd. Hoppas att detta svar ger dig en liten tanke om hur du vill lägga upp din träning den närmsta tiden.

Sköt om dig och ha en underbar sommar!
Therese

Lena sa...

Grattis Henrik! Sub 35 är stort och du gjorde det med råge! Jag hoppas på att göra sub 40 någon gång i framtiden, nu när jag snart förhoppningsvis kan ta upp träningen igen. Då kanske man kan muta med coach T på ett inspirationspass? Ha en bra dag - båda två!

Spring-Therese sa...

Lena! När du är igång fullt ut igen så har du alla möjligheter på sub 40. Du har det i dig sett till dina tidigare prestationer.

Haha. Jag är lättmutbar. När du är hel i kroppen igen så kanske vi kan få till ett gott helgpass till hösten alla fyra. Vore en kul grej! Den suger vi på och försöker få till. :)

Må gott och njut av sommaren,
Therese

Nordström sa...

Tack Lena!