måndag 23 maj 2011

Äääntligen.


Bring it on har varit ett motto för mig ett bra tag. Och sub 1.20 ett stort mål i några år. Nu har jag tänkt om kring det förstnämnda och kan säga äntligen om det sistnämnda. Bring it on är lite väl reaktivt. Och att göra en mental gräns av en tid är det dummaste jag gjort. En god klubbkompis sa till mig för ett tag sedan att hon vill inte sätta några gränser för hon ser inga gränser på hur bra hon kan bli. De orden och orden jag fick höra någon dag innan Varvet av en annan god vän; det blir alltid som du tänkt dig, har tillsammans med några ytterligare goda erfarenheter och lärdomar under senaste halvåret hjälpt mig att se lite annorlunda på mig själv, min löpning och de mål jag har. Reaktiva tankar som att det blir som det blir fungerar inte om du ska prestera på toppnivå. Det är ett val du har gjort och ingenting kommer gratis. Det gäller att kämpa på varje träningspass, även om du har svårt att andas när det är minusgrader ute eller om du får en pipig andning av pollen. Det är hårt att idrotta och en sak är säker ingenting blir bara utan det händer av en anledning. Och den anledningen är det du själv som förfogar över.

Så med ovan sagt kanske det inte är svårt att lista ut att Bring it on inte längre är något motto. Mitt nya motto har jag inte hittat ännu, om jag ens ska ha något. I så fall ska det andas det blir alltid som du tänkt dig känsla. För jag tänkte 1.19, 1.19, 1.19 dagarna före GöteborgsVarvet och jag släppte inte den tanken under loppet. Jag var fokuserad, jag vinkade inte till någon som hejade på i år. För jag hade bara ett endaste mål med det här loppet, att radera den där magiska gränsen, den mentala spärren som funnit där alldeles för länge. 1.19.43. Nu ser jag inga begränsningar längre. Nu ska jag flyga fram, springa snabbare och träna tufft mot nya utmaningar med helt andra tider. Race report kommer. Nu njuter jag av känslan att ett ok fallit av mina axlar. En liten tyngd som ingen annan satt där utan enbart jag själv.

10 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Underbart!!

Och du, det är bara DU som skriver din egen framgångssaga. Inget öde eller "plötsliga händelser".

Kram Myggis

Fit-Eva sa...

Jättestort grattis Therese!
Och det blir så jag ska tänka nästa år (1.29, 1.29, 1.29)!
För mig fanns kapaciteten där redan i år men INTE det mentala så det blir det jag får jobba på till nästa år för att gå under min drömgräns!
Stort grattis igen och hoppas du får en fortsatt bra säsong!

josefin sa...

Hej Therese! så otroligt duktig du är är verkligen impad. Jag sprang mitt första göteborgsvarv i år. startade längst bak. fick en tid på 1,58 som jag inte alls blev nöjd med. har sprungit sträckan 2,1 och tom länge på ca 1,47 när ja sprungit ensam med min garmin gps klocka. Hur ska jag lägga upp träningen för att till nästa år få bättre tid? jag skulle vilja klara under 1,45 iaf..kan du inet skriva lite tips på hur man blir bättre snabbare. hur ofta man måste löpa.tips.tack // josefin

Daniel sa...

Jaaaaa!!! Äntligen!!!! Måste vara skönt när du varit så nära många gånger. Stort grattis och njuuuut nu några dagar iaf ;)
Kram!

Anna (Orka mera) sa...

Stort grattis till en fantastisk tid!!! Så skönt när det äntligen sitter! Sug nu länge och väl på karamellen!

Emilia sa...

Grattis! Vad grym du är!!! :)

Karin sa...

Grattis!
Alltid härligt att få kvitto på att det man håller på med ger resultat.
Det är kul att läsa dina inlägg de är mycket inspirerande.
Karin/SAIK

Löpning & Livet sa...

Stort grattis!! Vilken lättnad att äntligen få passera den där gränsen som spökat så länge. Verkligen jättegrattis!

Staffan sa...

Valde du att satsa på Varvet i år eftersom jag inte sett ditt namn varken i förhandssnacket eller i resultatlistan från Stockholm Marathon?

Spring-Therese sa...

Bättre sent än aldrig så säger jag tusen tack och bockar ödmjukast för de fina orden. Varvet var längesedan, men jag njuter fortfarande av att få äran att vara en sub1.20. Skam den som ger sig och jag är övertygad om att vi alla kommer att nå våra mål. Så länge vi vill, så kan vi!

:)
Therese