måndag 3 oktober 2011

Rosa Dygnet 8-9 oktober i Göteborg.


Igår var det LIVESTRONG Day, en dag som i huvudsak firas i det stora landet over there. Lance Armstrong säger sig varje år fira den dagen han fick sitt cancerbesked och igår var det 15 år sedan han fick det. Det var då han bestämde sig för att leva och det var då en stor kamp började i hans liv och för hans nära och kära. Lance Armstrong är en stor idrottsman, men även en enorm förebild i och med det han gör för de cancerdrabbade och deras familjer.

Till jul är det 2 år sedan min pappa fick sitt cancerbesked. Och jag stod där med mobiltelefonen i handen på väg att fira jul uppe på Alnö hos Henriks föräldrar. På en parkeringsplats utanför stan, precis innan vi skulle köra förbi de för julen ljusdekorerade skorstenarna som är så karakteristiska för Sundsvall, ändrades vårt liv. Just där stannade Henrik bilen när jag skrikandes och gråtandes inte kunde förstå att det pappa sa i telefonen var sant. Marken rämnade under mina fötter. Det är den värsta stunden i mitt liv, men det var ju bara början. Allt vi fick gå igenom i familjen under pappas sjukdom och behandling är en resa jag inte önskar min värsta fiende. Det min pappa gick igenom som cancerpatient var fruktansvärt och obeskrivligt. Nu mår min pappa bra och varje dag som går hoppas jag att han inte kommer att få tillbaka sjukdomen eller att någon annan i familjen kommer att drabbas.

Cancer har för mig hamnat lite högre upp på agendan och jag vill gärna vara med och hjälpa. Likt förra året så kommer jag hålla en cykelklass samt en inspirationsklass för löpare på Rosa Dygnet. Ett träningsevent till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-insamling som anordnas nu till helgen i Göteborg med start lördag 8 oktober kl 13 och som sedan rullar på i ett helt dygn med avslut kl 13 söndag 9 oktober. Mina klasser håller jag på söndag morgon. Kl 9 startar jag med en Cirkelfys för löpare där vi kommer träna en del teknikträning, så kallad löpskolning, i uppvärmningen och sedan kör vi en rolig cirkelträning med enkla övningar lämpade för löpare. Kl 10 kör jag en utmanande och rolig intervallklass i cykelsalen. Bokar dig gör du här: cykelklasser och övriga klasser.

Varje dag får tusen och åter tusentals människor ett hemskt besked som ändrar deras eget och deras anhörigas liv. Och vi behöver alla ta ett ansvar för detta. Genom forskning och att vi alla bidrar med det lilla så kan vi gemensamt hjälpa så många. Min pappas cancer lärde mig att ta vara på livet och njuta av det lite mer. Därför känns det extra bra att kunna vara med och bidra till det fantastiska energifyllda event som Rosa Dygnet är. Vad väntar du på? Gå in på: Rosa Dygnet läs mer och anmäl dig nu! Vi kan alla göra skillnad!

1 kommentar:

Sofy sa...

Cancer är en avskyvärd sjukdom.Det är fint att se att så många engagerar sig och gör det man kan. Rosa bandet är en fantastisk rörelse!