måndag 21 juni 2010

Intervjuad av en idol.


Vet egentligen inte om jag gillar att bli intervjuad eller att läsa om mig själv. Men att få en pratstund med en idol och en av vår tids marathonkungar, Anders Szalkai, var riktigt roligt. Fantastiskt trevlig och sympatisk person att prata löpning med och en löpare precis som alla vi andra som älskar sin sport. Så uppfattar jag honom och pratstunden kändes just bara som en pratstund och ingen intervju. Undra hur han uppfattade mig. Lite läskigt är det allt att läsa om sig själv, men det händer ju inte heller så ofta. Så här blev i varje fall intervjun på marathon.se för den nyfikne och för mig att spara till framtida barn och barnbarn.

13 kommentarer:

Anders Carlsson sa...

Läste precis intervjun och den var riktigt bra. Ska nog prova din intervallstege nån gång också.

Anna sa...

Vad roligt att läsa om dig på marathon.se!

Magnus sa...

Fin intervju, inspirerande! kram M

Daniel sa...

Vilken bra intervju Therese! Tycker du är grym som alltid och har en sådan fin inställning till din löpning!
Den där intervallstegen ska jag testa! :)
Hälsa!!! Kram!

Stina! sa...

Therese, Therese, du är verkligen min träningsgudinna!! Åh vad roligt att läsa din blogg och vad jätte roligt att läsa intervjun! Du är som alltid grym! Jag blir jätte inspirerad av dej och brukar tänka på dej, ffa när jag ska springa, för ja, jag kan springa igen, det har släppt i hjärnan! När skolan tog slut och jag fick komma hem på landet tycker jag att jag flyger fram, i mina mått mätt allafall! Mot nya mål! Nu ska jag hoppa i skona!

Katarina M-I sa...

Äntligen lite rättvisa här i världen:)

Du är fantastisk Therese, och det är så kul att det uppmärksammas. Det gläder mig verkligen från botten av mitt hjärta!

/Myggis

Anonym sa...

Du är en idol för många nu också!

Anonym sa...

Du är en idol för många du också!

Tröskelkungen sa...

Grymt kul och du är värd det. Kul att du skriver om en EM-målsättning om fyra år.

Shit vad häftigt.

Annette sa...

Hej Therese,
läste om dig först på marathon.se och är helt imponerat av din prestation. Vi är ungefär lika gamla och jag trodde att bara "unga" tjejer har dessa fantastiska tider. Även om min prestation inte ens är i närheten av din så fick jag ändå en kick och tänkte, "ja, det är kanske inte för sent att satsa hårdare och nå resultat?".
Tack för din inspiration!

Spring-Therese sa...

Tusen tack ni fina människor! Jag är glad att få höra (av er som skrev det) att intervjun var inspirerande, rolig att läsa och bra. Det är läskigt att berätta om sitt liv och bli intervjuad när man inte är van vid just det. Skillnad är att ha en blogg och skriva om sina egna tankar och funderingar för att spara för framtiden.

Startade det här andhålet till blogg för att jag tycker att det är kul att skriva. Trodde inte att jag skulle "lära känna" så många trevliga löpare och godhjärtade diton. Vi är lika funtade oavsett tider och prestationer. Vi älskar (en del med viss hatkärlek) att ha de där löparskorna på fötterna och tillryggalägga kilometer.

Anders och Daniel - klart ni ska testa intervallstegen. Den är kanonfin och lätt för huvudet att genomföra eftersom man plockar bort tid efter hand. Våga höja tempot från start på 5'-intervallerna men håll tillbaka något och känn på dagsformen. 4'- och 3'-intervallerna håller ni farten hög och utmanar er själva. Minut för minut. Avslutande 2'- och 1'-intervaller går av bara farten. Tanken är att tempot ska bli högre ju kortare intervallen blir. Men spring med finess och tänk på att det är en del effektiv intervalltid i skorna.

Stina - jag blir så glad att läsa att det släppt och att du flyger fram! Mot nya mål, är bra sagt. Håll kvar den tanken!

Tack Myggis - haha, du är underbar, "rättvisa i världen" vet jag inte. Du är för härlig du!

Annette - det är aldrig för sent så länge man vill något. Och "vår ålder" är ingen ålder i långlöpningssammanhang. Så fortsätt träna, njut av löpningen på det sätt du gillar så kommer resultaten. Ha skoj på träningen och våga utmana dig själv lite extra emellanåt!

julle1982 - det vet jag inte, men det var snällt sagt. Tusen tack för de orden!

Tack Tröskelkungen! Drömmar får man ha, sedan om de blir verklighet får framtiden utvisa. Antingen så finns det flera minuter någonstans därinne eller så är det stopp på utveckling nu. För att kvala individuellt krävs också mer än vad det gör att kvala in i ett lag om Sverige ställer upp med det. Fast det är inte så mycket att fundera på. En dröm är en dröm och inget att lägga fokus på. Träna, njuta och ha kul i löparskorna så får vi se hur mycket mer min kropp har att ge. :)

Njut av löparsommaren!
Therese

Em Löfgren sa...

roligt med intervju =)

Jennie sa...

Jättebra och inspirerande ntervju! Iag träffade Anders på ett träningsläger på Mallorca, så trevlig!
Kram
Jennie