söndag 6 juni 2010

Therese Nordström, 2.48.19.


Henrik sa JA! Och livet är helt underbart!

Nu har vi kommit hem från bröllopsyra i dagarna tre. Våra underbara familjer och vänner gjorde förra helgen helt oförglömlig. Tusen tack kära ni! Bröllopskänslorna kräver sitt eget inlägg, eller troligen flera. Efter att våra hjärtan spelat oss spratt så gick musten ur, någon drog ur proppen och vattnet läckte ur, ballongen stacks hål på och luften gick ur oss båda. Vilken tur att vi fått ledigt från våra jobb. Säfsen, vackra lugnet i Dalarna. Vilken perfekt 'honey week'. Självaste 'honey moon' kommer att bli en månad med tränings- och livsglädje, men det spar vi till semestern längre fram i sommar. Säfsen var en nödvändig bonus. Ni som gift er vet. Planering, förväntan, glädje utöver det vanliga och helt plötsligt är det över. Fast det egentligen bara är början. Man pratar ibland om post-marathonkänslor och den depression som kan infinna sig. Att gifta sig med den man älskar djupt inne i sitt hjärta slår allt vad post-marathon heter. Om jag brukar babbla om marathon efter ett genomfört lopp så är det inget av vad man behöver och vill prata av sig efter ett bröllop. Alla dessa underbara och helt galet bra intryck. De finns där i huvudet som ett lyxigt glädjebubblande rus. Hela huvudet känns tokigt och ord finns inte att beskriva det hela. Där har jag och Henrik befunnit oss den senaste veckan. Underbart och totalt ofokuserat.

Säfsen kräver egentligen ett eget inlägg även det. Kortfattat kan sägas att det är världens mysigaste lilla by med så många vackra löpstigar att hälften varit nog. Tystnaden definierad och en del mygg såklart. Mötte en man i min ensamhet på en av dessa när jag i tisdags skulle köra en 90' distans före stundande mara. Och efter att ha sett alldeles för många thrillers genom åren så hittade mitt huvud på det ena och det andra. Fartökningen var ett faktum. Jag rusade i alldeles för snabb fart fram på stigar med stock, sten, rötter och gräs. Höll mig på fötter men skapade en olustig träningsvärk i höftböjarna och ryggen. Kändes väl sådär inför maran. Dessutom med den där utdragna proppen så började jag i ärlighetens namn att ångra att jag sedan länge anmält mig till en mara lördagen efter vårt bröllop. Huvudet var helt tomt och totalt urblåst i veckan. Och en mara springs som bekant inte enbart med benen utan även med den mentala kraften. Kanske var lite väl tilltaget med dessa tre lördagar i en rad; GöteborgsVarvet, Bröllop (med stort B) på Alnö och slutligen Stockholm Marathon. Var sak för sig är helt underbar. Men alla tre i en rad kan lätt bli lite övermäktigt. Men det var ju så vi ville. Och nu sitter jag här med en större post-varvet-bröllop-marathon än jag någonsin haft. Jag höll ihop det. Lyckades njuta av alla tre delmomenten, med det i mitten som mest betydelsefullt. Allt klaffade och jag är överväldigande lycklig. Livet är fantastiskt. Och i natt kunde jag knappt sova en blund. Mentalt urlakad.

GöteborgsVarvet är historia, men känslan jag hade efter loppet var härlig på många sätt. Och efter igår vet jag att jag har snabbare halvmaratider i kroppen. Någonstans långt därinne. För igår öppnade jag 'bara' en minut långsammare än vad jag sprang Varvet på för två veckor sedan. Förövrigt mitt näst snabbaste halvmaralopp. Och igår fortsatte jag lika långt till. Det var en fin öppning. Nu kräver maran även den sitt eget lilla inlägg för tankarna är många. Gårdagens lopp var en lång och varierad resa genom en alltid lika vacker huvudstad. Dessutom gillar jag att skriva race report för att spara minnena för framtiden, så en sådan kommer framöver. Summan av det hela är att jag gjorde mitt hittills snabbaste marathonlopp. Långt ifrån perfekt. Segt huvud innan och jag förstod inte att jag stod på startlinjen i ännu en mara förrän 30 sekunder före start. Trots auran Stadion ramas in i med uppvärmning i Lill-Jansskogen och stretch på den anrika arenan. På startlinjen förstod jag att det var dags för favoritdistansen. Men jag vill så mycket. Mer än jag vill erkänna. Nedräkning till start. Alla duktiga elitlöpare och jag. Då knöt jag näven och bestämde mig för att det här skulle bli riktigt kul. Och viktigast av allt, att jag skulle göra mitt eget lopp oavsett vad alla andra gjorde. Jag och min löpning. Det jag älskar att göra. På något sätt gick det vägen. Taktiken fungerade. Jag lurade ett trött post-bröllopshuvud till att skapa rätt sinnesstämning. Att träningen fanns där i benen visste jag. Men det handlar inte bara om vad kroppen har att erbjuda. Marathon och långlöpning är så mycket mer.


Nu har vi skålat i champagne på vår soliga balkong. Firat att vi för första gången är ett gift par på hemmaplan. Henrik svarade JA och i resultatlistan står det hädanefter Therese Nordström. Vi är en familj. Och jag är både stolt och glad att mitt pers på maran står i detta namn. Bonusen blev en 9:onde plats bland damerna och en 3:e plats av de svenska. 2.48.19. En tid jag är nöjd med. En tid jag vill förbättra. Men var sak har sin tid.

17 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Stort stort grattis till både bröllop och supertiden igår! Ser verkligen fram emot att få läsa mer om ditt lopp!

Tröskelkungen sa...

Imponerande sprunget fru Nordström,
Jag bockar och bugar för ett väl genomfört lopp. Kanske var loppet i fjol ännu mer väldisponerat eller hur upplevde du det?
Var du lika pigg mot slutet denna gång?

Grattis också till både dig och Henrik och all lycka!

Anonym sa...

Grattis, grattis till bade brollopet och tiden pa maran. Kul! Ser med forvantan fram emot att lasa mera om bade brollop och mara. Jennie (i Sydney)

Olle sa...

Men gladast är nog Kajsa Berg! SM-brons trots fjärde svenska i mål

Anders Carlsson sa...

Stort grattis till både giftermål och en utmärkt tid i Stockholm. Tror du förtjänar lite vila nu efter allt det här.

Anna (Orka mera) sa...

Bra jobbat och en helt fantastisk tid! Förstod inte först att det var dig dom pratade om på tv. Glömde att du hade bytt efternamn... Nu får du vila upp dig efter tre intensiva helger. GRATTIS till tiden och bröllopet!

Anonym sa...

Vet du, ditt gula armband på din handled lyser starkare än Armstrong själv.


Kram Myggis

Silverscreen sa...

Stort grattis både till bröllopet och till den kanonfina tiden i helgen! :)

Daniel sa...

Oj vad jag känner igen dom där bröllopskänslorna. Inte lätt att sätta ord på men du lyckas väldigt bra. ;)

Det var så härligt att träffa er efter loppet, ni strålade verkligen. Synd att jag var helt borta i huvudet bara ;)

Vet inte om du spelade in TV4 sändningen men kommentatorn pratade lite om dig och berättade för hela svenska folket att du gift dig nyligen och därför bytt namn. :)

Stort grattis igen till både bröllop och kanonlopp.

mojo sa...

Underbart imponerande och inspirerande!

Grattis, härliga du!

Kramar
Mo

Tomas Sivertsson sa...

Grattis till att du blivit fru Nordström och till den fina tiden, jag är imponerad och inspirerad!!
Väntar på att få läsa mer om loppet.

Julia sa...

Du är så fantastikt duktig och skriver så otroligt bra, jättespännande och härligt att läsa dina inlägg och följa dina utmaningar. Såg dig längs spåret igår och härligt att se dig igen sen jag flyttat till Sthlm och inte har möjlighet längre att vara med på dina grymma spinningpass. Finns absolut ingen i Sthlm som har lika bra pass som du!! Ha en underbar dag och fortsätt njut lika mycket som jag kan läsa att du redan gör!
//Julia från 90-passen på måndagar..med problem med skorna..ibland!

Anna sa...

Stort grattis till bröllopet och maran. Vilken fantastiskt fin tid och 9:a totalt imponerar! Bröllop och upplevelser som maran, kan det bli bättre!?

Ellen sa...

Grattis till kanontid! Vilka galna veckor du har bakom dig - härligt att läsa om!
Jag stod och hejade på dig strax efter Gröna Lund, du är grym!

Staffan sa...

Grattis till er båda och grattis till en finfin tid (som vanligt)!!!

Det var jag som tillsammans med Daniel hade nöjet att hälsa på er båda på IP efteråt - kul!! Jag har skrivit en lika lång race report som du brukar bjuda på :-)

Runningskirts-Lena sa...

Underbart fru Nordström!
Vi följde dig på leaderboarden under SM, så tack för underhållningen;) Men som sagt, grymt bra sprunget!

Spring-Therese sa...

Massvis av TACK för alla dessa snälla, goda och fina kommentarer! De värmer och gör mig glad.

Tröskelkungen - njae, förra året var jag mer laddad innan och inte lika tom i bollen som efter bröllopet. Så jag vill säga att förra året var ett mer perfekt lopp än i lördags. Även om lördagens lopp är mitt snabbaste. Hoppas och vill tro på mer fart i benen framöver. ;)

Olle - haha, ja kanske det. Men jag är väldigt glad också ska du veta! :)

Julia - extra massa tack till dig för spinningkommentaren, den värmer enormt mycket. TACK!

Staffan och Daniel - himla kul att ses efter målgång! Grymt bra lopp och stort grattis till er också!

Alla ni andra som sprang i mål - varje mara är en grymt genomförd sådan bara av att korsa mållinjen. Så riktigt bra gjort och GRATTIS! Sedan har man olika mål. Ibland når man dem och känner sig otroligt nöjd. Ibland når man dem inte, men då är det bara att komma igen. Det är tjusningen med idrott ändå. :)

Och Lena - kul att det kallas underhållning att följa en leaderboard. ;) Gott att du är tillbaka starkt i löparskor igen!

Tack för hejaropen jag fick på banan, de är guld värda!

Allt gott,
Therese