torsdag 4 oktober 2012

Den smarta gravida kroppen.


Vi backar bandet till 17 juli och vecka 9 i graviditeten. Vårt inskrivningsmöte, det första besöket hos barnmorskan blev kanske i senaste laget. Många vill komma på sitt första besök ett gäng med veckor tidigare. Jag resonerade som så att jag ville komma till den mödravårdsenhet som låg närmst hemmet och även jobbet eftersom det i slutet kommer bli en hel del besök och då kändes det viktigt för mig att slippa åka en längre bit. Smidighet och närhet prioriterades framför att skrivas in tidigt. Det som händer gör det hur som helst under de första veckorna. Och jag hade inga speciella frågor.

När väl dagen kom var det spännande att sitta ihop med en främmande människa och bli utfrågad om allt mellan himmel och jord. Fylla i papper kring min livsstil. Jag var öppen från start kring hur jag lever mitt liv och berättade i detalj hur mina veckor ser ut eftersom de är fullproppade av träningspass vilket påverkar kroppen på olika sätt. Jag ville se vad barnmorskan sa och vilka råd hon skulle ge mig. Vi är alla olika. Jag mår bra av att träna och det som jag mår bra av mår även det lilla livet i magen bra av. Så beskrev vår barnmorska det hela. Tursamt att hon är en så underbar, erfaren, kunnig och positiv person. Hon lyssnade och förklarade att min kropp inte kan jämföras med personer som inte tränar. Utan jag måste utgå ifrån mig själv och vad jag är van vid. Någon som i vanliga fall upplever att 15 km är en väldigt lång distans kanske inte ska springa det som gravid. Men för mig är det ju som en "vanlig dag på jobbet" och inget alls. Hon förklarade att kvinnor bör röra sig när de är gravida, men att alla måste utgå ifrån sin grund när de går in i en graviditet och anpassa sin träning efter vad kroppen klarar av. Det är kanske inte rätt tidpunkt att börja löpträna för någon som aldrig sprungit tidigare. Men det är inte heller rätt tidpunkt att pausa all träning och lägga sig på soffan och invänta att storken kommer. I samband med första barnmorskebesöket läste jag allt jag kunde komma över kring just träning och graviditet för att ta reda på så mycket fakta som möjligt kring hur hårt jag kan träna och vad jag inte bör utsätta mig för. Både barnmorskan och vänner som löptränar och befinner sig eller har befunnit sig på elitnivå sammanfattade kort och koncist förhållningssättet jag hållit mig till. Din kropp kommer att säga till dig vad du kan och inte kan göra. Och precis det är vad som styr mig under träningsveckorna.

Jag vet hur det känns i min kropp, jag är den som känner min kropp bäst. Och det är så sant som det är sagt. Jag känner också min hjärna och min envishet bäst. Och något sa mig i början att det är dags att ta en paus från den fokuserade tuffa träningen. Enligt böcker och fakta jag läst om träning och graviditet så ska man inte få mjölksyra för det tenderar att stressa fostret. Dessutom är det bra att ha lite koll på pulsen och inte ligga för mycket över 160 slag. Det där med pulsen känns som man kan ta lite med en nypa salt i och med att det är väldigt individuellt. Dock så kändes mjölksyratanken som en bra tanke. Och jag vet med mig att när jag springer tröskelpass så kan jag driva på ganska så hårt och laktat kan ackumuleras i musklerna även om det känns kontrollerat och relativt lätt. Därför valde jag att ta bort intervall- och tröskelträning från min löpträning direkt. Men det finns en bredd i känslan på träningspass kvar att jobba med och dessutom fler saker att träna än enbart löpning. Spännande period med en paus från den hårt fokuserade träningen men ändå med veckor fyllda av många härliga, svettiga och flåsiga pass. Förlossningen och en sund välmående kropp är det jag tränar för. Sedan hoppas jag att jag ska ha nytta av det jag gör nu lite längre fram när fokuserad hård löpträning finns på schemat igen. Den där träningen där huvudet ska tala om för kroppen att pusha lite extra även om det är tufft och kroppens signaler säger stanna. Nu stannar jag om kroppen kräver det, nu saktar jag ner tempot om kroppen vill det, nu kortar jag ner passen om det är det som kroppen mår bäst av. Kroppen är smart och talar till dig. Det gäller att ta ut öronpropparna och lyssna.

2 kommentarer:

Li sa...

Hej.

Härlig läsning. Har helt missat din blogg..

Tack för en toppen klass igår och det är alltid så kul att prata löpning med dig.

Hoppas helgen bjuder på härliga kilometer i solsken.

Kram Li

Spring-Therese sa...

Härligt Li att du hittat hit. :)

Alltid skoj att prata träning och i synnerhet löpning med dig också! Håller tummar och tår för dig imorgon på Amsterdams maran. Kommer gå strålande bra tror jag.

Kramar!