fredag 28 augusti 2009

Sisu.


Imorgon smäller många startskott inne på Ullevi när den alltid lika underhållande, spännande och kämparglödande Finnkampen drar igång. Håller tummarna för att vi hinner hem till soffan för att njuta av denna tillställning. Är lite av en tradition. När jag var yngre målade vi kinderna blågula och skrek halsarna hesa på plats. Det var på den tiden drömmen om att få stå på startlinjen någon gång fortfarande levde. Drömmen har falnat. Och jag har hittat andra utmaningar och mål. Så även imorgon. Några timmar tidigare, nämligen klockan tio, går startskottet för årets sista millopp. Jag ska ha riktigt roligt. Trycka mig fram meter för meter. Det ska göra ont sista biten. Men mest av allt så vill jag känna den där känslan av löpning som flyter. Som på Stockholm Marathon, som på halvmaran i Haag och som när jag satte mitt milpers i Malmö. Fantastiska lopp. Det är känslan som räknas för mig imorgon. Det är min sisu. Att envist hålla kvar, kämpa in i mål och samtidigt känna den sanna löparglädjen i varje steg.