måndag 14 december 2009

I have a dream.


Det har funnits många stora människor. Betydelsefulla ord har kommit ur deras munnar. Martin Luther King var en sådan man. Likt honom så har jag en dröm. Likt honom så handlar den om frihet. Storheten i min frihet är lika liten som kvarkar. Men även materiens minsta beståndsdel är viktig. Sommarens träningsläger är ett minne blott. Semestern som lade grunden för det som visade sig bli säsongens höjdpunkt. Alla backar som är som berg. Alla långpass som är som ultrapass. Alla distanspass som är som en enda lång backintervall. La Santa är helt fantastiskt för träning. Vilket troligen ingen har missat, eftersom det är en av mina starkaste åsikter och något jag gärna kommer tillbaka till med jämna mellanrum. I mitt filosoferande, men även fysiskt. I början av hösten ringde telefonen. En av Henriks cykelvänner från Lanzarote, tillika fotograf, undrade om han fick använda en av de bilder vi tog på den annorlunda utflykten vi gjorde en varm och solig eftermiddag. Vi åkte runt till fem olika platser på ön, sprang och cyklade medan kameran sköt av. Träningslägren på ön är egentligen semesterdagar. Och alla brukar vi ha fina bilder att visa efter semestern. Det blir bara lite lustigt att visa familjemedlemmarna bilder på när vi solar eller äter middag och ingenting annat. Sevärdheterna alla jagar på sin semester. Bildbevisen. För oss har de varit spårlöst försvunna. Sightseeingturerna görs i träningskläder. Men vem har en kamera i handen på ett svettigt löppass eller en fartfylld cykeltur för den delen. Fast det är klart. Det skulle man ju kunna ha. Om inte ståndpunkten vore att träning är träning. Stopptid för att fotografera finns inte i vokabulären. Jag har dock ett skönt exempel på den galenheten. Min första New York mara när asiaten bredvid mig sprang förbi, stannade, fotade, kom efter, kom ikapp, sprang förbi, stannade, fotade och så fortsatte det kilometer efter kilometer. Och när jag formulerar det så, då skulle intervallpass egentligen vara det bästa sättet för sightseeing. Förena nytta med nöje. Men eftersom löpningen är båda delarna för mig och fotograferande sekundärt, så var eftermiddagen med en proffsfotograf extra rolig. För när andra i familjen visar upp slott, katedraler, lunch på en piazza och liknande så kan vi nu visa upp vad vi gör på vår semester. Leker fotomodeller. Nej, inte just det. Snarare svettas, får endorfinkickar, ser magnifik natur, njuter av den och mjölksyra. Låter tröttheten krama ur det sista unset av energi, samtidigt som solens strålar etsar sig fast och skapar den klassiska cykelbrännan eller för mig löpardito. Kan verkligen rekommendera den här typen av utflykt. Jag är tacksam för att Steve lyckades fånga oss på bild för varje dag blir jag numer påmind om mitt favoritträningsställe. Att jag skulle bli ytlig på kuppen och hamna på omslaget var inte riktigt tanken. Men där gick en av Henriks drömmar i uppfyllelse. Att gifta sig med en omslagsflicka. Skämt åsido, så har vi alla mer eller mindre banala drömmar. Min dröm är att få vara den där löpande omslagsflickan i La Santa varje dag. Fast bilden ska vara levande. Än lever drömmen.

7 kommentarer:

Hempa10 sa...

Tack för välformulerade och intressanta texter. Har plöjt ett gäng av dina inlägg och de är riktigt trevliga att läsa. Det sista om träningslägret lät inte alls fel, framförallt inte när snön yr och kylan påminner mig om varför det det finns nackdelar med hemlandet.

Anonym sa...

Tack för att du var så öppen på dagens 90-pass. Fick en tår i ögat och efteråt en lyckokänsla. För det är lycka när människor vågar prata om svåra händelser. Tack!
Jennifer

Magnus sa...

Hej!

Bra kört idag och givetvis hela terminen Therese! Det har varit fint att få möjlighet att träna lite på cykeln själv, slippa prata:) och kunna blåsa på med lite längre klasser. Hoppas du och Henrik får en bra jul! Vi ses i vår! 25 veckor till Sthlm marathon. Ljuva ångest;)

Magnus :)

camilla sa...

Gud vilken härligt säsong du har haft (2.49 på maran är ju helt fantastiskt :)! Skitsnygga bilder också. Ha en riktigt härlig jul och hoppas vi får möjlighet att ses lite längre nästa år. Kram
Camilla

Staffan sa...

Tack för inspirerande textern under hösten och grattis till finfina prestationer (tänker framför allt på NYC och Stockholm såklart!) under löparåret 2009.

Önskar dig en Riktigt God Jul och ett Gott Nytt Löparår 2010!

/Staffan

Anonym sa...

Nyss hittat till din blogg och måste bara säga att du har imponerande pers!!

Spring-Therese sa...

Hej härliga ni!

Tusen tack för snälla ord om alla mina ord som flödar ur mig här på bloggen.

Träningsläger rekommenderas varmt Hempa10 och jag håller med om nackdelarna du tänker på. Tack för att du läst. :)

Tack till dig Magnus som varit på flera klasser. Det är alltid lika härligt att se ditt leende. Ska bli kul att få köra för dig framöver.

Kul att höra från dig Camilla. Säsongen har varit superkul med mersmak, antar att du känner samma. Grattis till dig!

Tack själv Staffan! Nu håller vi tummarna för ett fantastiskt 2010 med ännu mera spring i benen.

Tack julle1982!

Och tusen tack Jennifer! Dina ord värmde mig när jag kom hem efter årets sista 90'-klass. Tack för att du gick in och skrev, det gjorde mig glad.


En underbar jul och ett fantastiskt nytt år önskar jag er!
:)
T