lördag 16 augusti 2008

Tala är silver. Tiga är guld.


Ja vad är då ett brons. Säga vad man vill om bedömningssporter. Men efter att ha växt upp med en bästa kompis som isprinsessa, alltså konståkare, så har jag på nära håll fått se en av de värsta bedömningssporterna. Det handlade inte enbart om piruetter och antal varv på snurrarna i luften. Mental och fysisk styrka. Det handlade om att se perfekt ut, finaste dräkten, minst svettig, naturligaste leendet och att vara vacker och ha den härligaste utstrålningen. Jo, men visst, det finns ju löpare som springer vackrare och är graciösare än andra. Men inte sjutton spelar det någon roll om du inte är snabbast. Cykelsporten med all sin charm, i minutiöst val av kläder, och stilfullhet till trots. Snoret rinner och svetten droppar när de bästa gör upp om medaljerna. Och om jag får välja så ska styrkan, tekniken, kraften och det som den specifika idrotten handlar om få tala och vara det som bedöms. All politik som spelar in, all denna falskhet som handlar om saker långt över våra huvuden ska inte få påverka idrottare som satsar all sin tid, hela sitt liv på att bli bäst. Är man domare så är ärlighet en dygd. Och så många klarar inte av detta. Jag blir förbannad och jag måste säga att Ara gjorde helt rätt. Efter en sådan bedömning, efter att motståndaren gjort samma överträdelser på mattan fast gravare så är det fel man som får falla. En hånflinande domare. Något av det värsta jag har sett. Jag skulle aldrig kunna hålla på med en sport där andra saker kan spela in än just min prestation. Att förlita sig på att någon annan är på din sida. Att lägga ditt eget öde i någon annans händer. Orättvisorna är många här i världen och de senaste dagarna har det varit tydligare än någonsin. Vad är ett brons värt. Ingenting. I en oärlig värld. Att säga vad man tycker. Det är vad brons står för just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig om vart enda ord! Bra att han stod på sig och struntar i att bronsmedaljen togs ifrån honom. Något måste göras åt den (och andra) bedömningssporter. Kramar

Katarina M-I sa...

Jag tycker att man straffar fel människa. OK, IOK kan kanske inte godkänna en sådan manifestation, men samtidigt så säger de ju OK till korruption? Hemskt. Har man då inte misslyckats med hela OS idén? Att hånskratta åt någon är en större kränkning än att slänga en medalj på mattan...