lördag 10 januari 2009

En icke komplimang.


Inte ett grått hår och inte en rynka. Till. Bör väl tilläggas, för en och annan kråkspark runt ögonen har ju varje kvinna av respektabel ålder. Vet inte om ni på morgonen när ni vaknade när ni var små och fyllde år ställde er framför spegeln och tittade om något hade hänt. Jag gjorde det varje gång och blev alltid lika besviken. Inget hade hänt. Jag såg precis likadan ut. Någon liten ynka skillnad kunde väl bjudas på. Men nejdå. Nu är det där inte lika viktigt. Födelsedagar i sig är inte lika viktiga. Det är som jul. De är till för barnen. Och de är till för att umgås med de man älskar. Vid större högtider gärna även med vänner för att få ett tillfälle att riktigt slå klackarna i taket. Men jag kan inte sticka under stol med att det är roligt att ha en extra mysig dag. Och det är just vad det är idag. Och det i särklass bästa är att känna sig som ett barn när man öppnar ett paket. Imorse kom den känslan över mig. Jag kände att det är ett par löparskor. Och jag öppnade. Och det var ett par nya grymma sköna snabba och helt enkelt de bästa löparskorna att träna i för mina ben. Nike Zoom Elite. Dagens löparrunda kom före frukost och jag hade kunnat ställa av både en och annan, om jag bara hade velat. Benen var grymma. Farten var hög och 70 minuter kändes som absolut ingenting. Vilken känsla. Dagen började bra. Och dagen är välplanerad in i minsta detalj. Precis vad jag gillar. Slippa bestämma. I varje fall när någon som vet rätt bestämmer åt mig och allt blir perfekt. Det där med ålder är lustigt. När jag var liten ville alla se äldre ut. Nu börjar folk runt omkring sträva efter att se yngre ut. Jag förstår ingenting. Vad har vi människor för problem. Igår mötte Henrik sin chefs fru när han stressad dök ut ur en affär med underbart randigt presentpapper i en påse. Charlotte frågade om jag fyllde år. Och Henrik svarade ja. Nästa mening som kom var. "Jaha, fyller Therese 29?" Nu är det ju inte så stor skillnad på några år hit och dit, plus eller minus trettio. Det som räknas är om man kan lura expediten på Systemet att fråga efter leg. Det är precis lika kul varje gång som frågan kommer. Sist var för ett år sedan si så där efter att vi haft Aktivitus-löpning. Iklädda löparkläder körde vi lite lördagshandling när den är som bäst. Utsvulten åker alla godsaker utan pardon ner i vagnen och slutligen måste det goda vinet med hem. Och det är riktigt kul att se minen när kvinnan framför inser att det är de hårdsminkade brudarna runt omkring som borde få håva upp sina leg. Det där med ålder är inte lätt. Och min åsikt är att det är helt ointressant. För från nu och resten av livet så är varje år den perfekta åldern. Man gör vad man vill. Alla andra ska skita i vad man gör. Det är grymt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gumman!
Grattis på födelsedagen! Hoppas att du har haft en underbar dag!
Gattiskramar,
Teresia

Anonym sa...

oops! Grattiskramar skulle det ju vara....:) Så kan det bli när man försöker knappa tangenter med en vild bebis i famnen... Axel hälsar också grattis!
Kram igen,
Teresia

Anonym sa...

Grattis tjejen! En dag för sent, men ändå... Hoppas att du hade en underbar födelsedag!

Kram
Emelie

Anonym sa...

GRATTIS! Hoppas du hade en bra födelsedag!? Vi ses på Lördag. Får se hur pigg jag är på löpningen. Jobbar natt på fredag...Kram

Spring-Therese sa...

Tusen tack söta ni! Underbar födelsedag hade min Henrik fixat. Man kunde tro att jag fyllde jämt även jag.

Sköt om er!

Kramar,
Therese