söndag 25 januari 2009

Vättern otränad.


Henrik sa något lustigt häromveckan när vi diskuterade livets prioriteringar. Ja ni vet, skaffa barn, vad man ska jobba med och andra livstankar. Och då kom vi in på årets utmaningar. Han talade helt sonika om att Vätternrundan den kan du göra vilket år som helst. Otränad om det är så. Motionera kommer du alltid att göra, men satsa på att springa gör du kanske inte varje år. Så sant som det var sagt så har jag nu mer och mer vant mig vid tanken att inte testa nattcykling i 30 mil. Cykeln åker med till La Santa ändå. Men nu när vi kikat igenom årets tävlingsplanering (som jag håller för mig själv och presenterar successivt när jag har lust) så finns det inte plats för några cykellopp. Ett gäng med halvmaror, en hop med millopp och comeback på marathonbanan. Jösses vad kul vi ska ha. Dessutom har en ny tanke väckts. En skön bloggare med grym motivation skrev häromveckan att Vértex Fjällmarathon fick bli ett av hennes nya mål i år. Och jag blev såklart nyfiken. Så nu ska vi köra mixklassen H och jag. 8 augusti. Första berget efter starten är 500 höjdmeter och sammanlagt är det 1700 ackumulerade höjdmeter. Borde inte vara några problem efter La Gomera förra året och de 800 metrarna vi tog i ett svep. Ett par gånger. La Santa blir det perfekta lägret med varje pass i motlut och nu funderar vi på vad sommarens semester skall kunna tillföra detta event. För det är just det. Inga tider att jaga utan ett minne för livet och ett test på hur vi klarar många timmar av prestation ihop som ett lag. Varken H eller jag är lagsportare utan envisa individualister. Men efter dryga sex timmar Rogaining i Stockholm november 2007 så vet vi att jag klarar av terräng som jag inte vill träna i när det är tävling och adrenalin inblandat. Och vi vet att H blir låg utan att trycka i sig mat av olika slag mest hela tiden. Så med det i bagaget så ska vi ge de andra mixade lagen en match. Riktigt kul äventyr. Taggade och redo ska vi vara. Precis som jag hade varit om jag bestämt mig för Vättern. Henrik har rätt. Jag hade säkert kunna cykla Vättern otränad. Men det kommer aldrig att hända. Startlinje. Startskott. Kamp. Driv. Vilja. Jävlaranamma. Förberedd skär jag mållinjen. Hur kul skulle det annars vara?

5 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Jag blev också supersugen när jag läste om Vertex, men jag fick hejda mig lite. Antingen är jag superkompenserad i augusti och kör så det ryker på div MTB lopp eller sliten som få och bara softar.
Men ett annat år, ett löparår så...

Föresten, att du inte avslöjar ditt tävlingsprogram, det blir ju lite som att öppna julkalendern- en överraskning varje gång när man går in och läser:)

Kram från Skaune

Anonym sa...

Jo, Vertexbanan e grym...
I know:
http://johangustafsson.bloggagratis.se/2008/08/11/878444-overkord/

http://johangustafsson.bloggagratis.se/2008/08/13/884282-nagra-dagar-senare/

Hoppas träningen går bra!

mvh Johan

Anna sa...

Shit pommes frites, ni kommer vara grymma i norrland. Vad kul det ska bli. Jag satsar på att försöka ta mig över de där 500 m i början, allt annat får bli bonus:)

Spring-Therese sa...

Hejsan!
Johan - jag kommer ihåg att jag läst dessa inlägg förut och nu har jag gjort det igen. Inser tuffheten i detta lopp, men det är det som lockar just nu. Att ha något mål i år som inte enbart innebär att jaga tider och pers. För det är på långa vägar inte allt för mig, även om det inte går att sticka under stol med att stadsloppen handlar mest om det just nu. Så jag ser verkligen fram emot den 8 augusti och sätt fart UPPÅT i en helt annan utmaning. Himla tråkigt att du inte blir hel i hälen/hälsenan. Men du kommer igen och har ju grymma miltider i din kropp!

Anna - det är klart att du ska ta dig över de första 500 metrarna OCH sedan hela vägen in i mål. På ditt sätt! Kommer gå med en hel kropp och bra förberedelser. Glöm inte att köra några riktigt långa långpass i lägre tempo och gärna kuperat så hittar du rätt styrka i benen. Hela passen behöver ju inte vara i backar, men delar av dem och gärna några pass en bit över 2 h och några som är uppemot 3 h. Kommer bli riktigt kul!

Katarina - läste ditt två månader gamla mejl idag. Är i stort sett aldrig inne på den mejladressen... Men idag ska jag svara, nu när jag äntligen kikade in och såg ditt mejl. Tack! Haha, julkalender, man tackar! Sköt om dig, så hörs vi!

Må gott,
Therese

Anonym sa...

Länge sen jag var inne och läste på denna tråden... Vertex är en underbar utmaning, disponera kraften och har ni tur med vädret så kommer det vara en enastående upplevelse. Tack för din peppning ang häl/hälsena, börjar äntligen se ljuset i tunneln. 17 km i distansfart på morgon idag och simträning på kvällen börjar göra att man känner den där underbara tröttheten i kroppen igen.

Lycka till med träningen!

//Johan
www.johangustafsson.bloggagratis.se