söndag 10 januari 2010

10.01.10.

Idag är det alla ettor och nollors dag. Etta är ju det man vill vara, inte en nolla. Jag är en nollett, ettnolla. Alla år. Men i år är det eufori i de två siffrorna. 10.01.10. Fast egentligen handlar allt om två stycken treor. Vet inte om du får ihop det. Man kanske kan säga så här. Jag har en förkärlek för siffror. På löppassen prickar jag gärna fina tider. Snygga. Vackra. Sett som sifferkombinationer. 01.00.10 är en sådan, alltså 1h distans, fast klockan stoppas snyggt. Eller varför inte ett långpass på 02.00.20. 90 min passen är många i min bok, standard ett a kan man säga. Men på klockan är det 01.30.30. Snyggt ska det vara. Precist. Exakt. Knäppt. Sjukt. Galet. Kalla det vad du vill. Men så stannar jag aldrig efter 56 min när passet ska vara 1h heller. Är det 90 min så är det. Och är det 2h så är det inte några jag är nöjd med 1.58 tankar. 2 min är ju flera metrar. Eller hur. Två ynka minuter kan vara avgörande. Vem stannar en halv kilometer från mål i ett marathonlopp. Så lång tid är det. Varje meter, kilometer, sekund och minut räknas. Allt. Precis allt du gör räknas. Antingen håller du med, eller så tycker du att jag är än mer skruvad i tanken. Vilket som så firar vi idag ettnollnollettettnollansdag eller 10.01.10. Kl 01.03 i natt var höjdpunkten för en siffernörd som mig. Jag skrev om den här dagen för exakt ett år sedan. Jag skrattar åt mig själv när jag ser att jag är lika störd nu som då. Vissa saker förändras aldrig. Tur är kanske det. Veckan startade med ålderskrämpor. 2,5h spinning där sista 90 min var min klass. Jag var taggad till tusen och alla mina underbara medlemmar likasinnade. Vi körde, ökade, tryckte till och där satt krampen i ena låret. Hårt ska det var. Skojade bort det med att jag bli ett år äldre den här veckan. Några minuter senare satt krampen lika hårt i andra låret. Har aldrig hänt innan. Leendet, skrattet och att få bjuda på sig själv är härligt. Vi tränar ihop. Jag älskar mina spinningklasser för att de som är med är helt fantastiska personer. Jag kommer aldrig att kunna ha ett påklistrat leende. När jag är ledsen märks det, när jag får kramp märks det, likaså när jag är gladast av dem alla. Det bästa är att köra stenhårt och ge det lilla extra ihop med alla andra. Det sistnämnda märks också, svetten står som skyfall och jag vrider av motståndet på volymknappen på stereon istället för på cykeln. Det bjuder jag på. Att vara sig själv. Att få kramp. Det är mänskligt. Det där med ålderskrämpa var med glimten i ögat. Veckan avslutades med de nära och kära på tårtkalas. Just det, klockan tre. Träningsmässigt slutfördes veckan med långpass och summering av träningstimmar. 13h effektiv tid. Snygga siffror.

7 kommentarer:

Helena sa...

Jag får gratulera! Och säga att du är en grym skribent! Du borde skicka in krönikor till tidningar för du är verkligen bra på att skriva. Och siffrorna håller jag helt med om. 58 minuter bara för att låten i i-poden är slut! Aldrig. Det ska som sagt vara snyggt.

Jennie sa...

Jag har ocksa en slang av snygga siffror. Skulle aldrig stoppa klockan pa 1.00.17 t.ex. Och ar det 2h sa ar det, haller helt med!

sofie sa...

GRATTIS i efterskott!

Katarina M-I sa...

Vet du, jag fullkomlig ÄLSKAR att du skiter i radbrytning. Börja inte, aldrig, ever!! Lova:)

Det känns som att du låter oss kliva in i ditt huvud.

Det är Du. Och du är störtskön.

Kör hårt ikväll:)

Kram Myggis

carro sa...

Det är just därför som vi tycker att du är en så fantastisk instruktör. Så naturlig och ärligt. Inifrån och ut. Pluss alla andra instruktörs-skills som du besitter ;-)
Längtar till den dagen jag återigen kan sitta där framme med mjölksyra, totalfokus och ett leende.
Allt har sin tid....
:D

Spring-Therese sa...

Tack Helena, dina ord värmer. Träna på bra nu, men det vet jag att du gör. :)

Haha, Jennie, vad skönt att finna likasinnade knäppgökar. Eller är det kanske vi som är normala... ;)

Tack Sofie!

Tack Myggis, du är underbar på alla sätt. Verkligen massa tack för dina ord och din positivism. Den behöver jag. Vet att radbrytningar och åsikter om det mesta finns och många tycker säkert ett och annat om mig. Men jag är som jag är och vill att alla andra ska vara som de är också. Sedan om vi gillar varandra är en annan fråga. Man måste inte gilla alla. Och man måste inte läsa alla bloggar. Jag lovar att vara samma toka hela året om du lovar att vara DU. Tack igen för att du ger mig kraft emellanåt med dina ord. Du är lika störtskön du. Kram på dig.

Ååå Carro. Tusen varma tackkramar. De där orden blev jag extremt glad över. Kul att finna din blogg också. Snabbare än kvickt är du tillbaka igen, det är jag övertygad om. Och det är verkligen så sant som det är sagt. Var sak i livet har sin tid. Njut av den här tiden nu, så mycket det går. Jag förstår att det är tufft ibland. Sköt om dig!

Kramar till er snälla goa från mig.

fine sa...

åh, jag är precis likadan! Det ska se snyggt ut, och gärna någon slags logik, som att sifferkombinationen/följden var uttänkt i förhand.

Åkte du själv eller med någon researrangör till NY?