tisdag 20 juli 2010

Kämpa och inte ge upp.



I december fick min pappa diagnosen cancer. Han blev, tack och lov, aldrig så illa däran som många andra som drabbats av den här fruktansvärda sjukdomen. Hans chanser att överleva var enligt läkarna stora. Ett positivt besked även om det mesta kändes negativt. Att drabbas av cancer måste vara något av det värsta som kan tänkas. Att stå bredvid en anhörig är heller inte lätt. Det enda som hjälper är att inte tappa hoppet och att fightas som den värsta slagskämpen ute på fältet. Att ge upp hjälper inte någon.

Titta och lyssna gärna på Livestrong-låten ovan. Idoler är sådana man ser upp till. För mig är det personer som gör någonting enastående och då helst inte enbart för sig själva. Utan de ger till andra. I form av inspiration, glädje och hopp. För mig är Lance Armstrong en sådan person. Inte enbart i cykelsadeln. Det han gör genom Livestrong och för cancer är fantastiskt.

Vem som helst av oss kan drabbas. Därför är det viktigt att leva nu, njuta och ta vara på allt det vackra vi fått.

Min pappa har gått igenom helvetet, en tuff behandling är över. Nu ett tag senare lider han fortfarande av sviterna av den här behandlingen. Men han lever och läkarna tror att han blir fullt frisk. Jag håller alla tummar och tår för det. Jag älskar dig pappa. Och mamma, jag älskar dig också. Ni är bäst.

3 kommentarer:

Daniel sa...

Bra skrivet Therese!
Skönt att behandlingen funkat bra och att det verkar gå vägen för din pappa. Han måste ju ha samma fina inställning som dig, det kommer man långt med! Tror att psyket spelar större roll än vad man tror vid sjukdomar. Visst ska man kämpa och inte ge upp!!! :)

Ikväll ska jag köra din stege igen! ;)

Förresten! Har du sett bilden på Trelleborgsloppets nya hemsida? ;)

http://www.trelleborgsloppet.com/Trelleborgsloppet_2010/Information.html

Tomas Sivertsson sa...

Halloj Therese!

Vill bara tipsa om den minsta kämpen jag känner, min brorsdotter. Hon fick sin andra hjärntumör i höstas och går nu på cellgifter och är stundtals riktigt sliten, men leker och springer tills benen knappt bär längre.
Brorsan är lite dålig på att uppdatera sin blogg men om man kollar bakåt lite så får man läsa om en av mina mini-idoler!!
http://sykathen.blogg.se/

Ha det gött i södern!

ps.lite taskigt av dig och K:son Edman att ta semester samtidigt, vem ska man köra spinning med nu då?? ds.

Spring-Therese sa...

Tusen tack Daniel! Och du om någon har bevisat att ge upp inte är ett alternativ och att kämpa är det enda rätta. Härligt inlägg om "min" stege. Du är i bra slag på intervallerna som det verkar. Gott jobbat!

Tomas - jag var inne och kikade på din brors sida, och jag ska gå in igen och läsa mer om din starka brorsdotter. Verkligen så ledsamt det som hänt din familj. Förstår att det är en av dina "mini-idoler". Hoppas att allt går bra med henne! Jag håller tummarna så hårt det bara går.

Vill också skicka massor av lycka till energi till dig och din fru Tomas!


Njut av sommaren, löpning och annat härligt!
T

PS. Bilden på Trelleborgsloppets hemsida hade jag missat. :) Haha Tomas - K:son Edman och jag får synka oss bättre i framtiden! :) DS.