söndag 15 mars 2009

1.20.02.

Rubriken skulle kunna vara säsongsdebut med skön känsla. Men då hade jag delvis ljugit. Timmarna innan loppet var ett rent helvete. Duggregn, blåsigt, kallt och jäkligt. Fullt av fjärilar i magen, tvivel och annat otyg. Måste jobba på det. För bevisligen så går det ju att springa. Och med facit i hand så var vädret syrerikt och riktigt bra för långlöpning. Och på något konstigt sätt så höll jag mig till planen. Jag gjorde precis som jag sa innan. Tog 5 km, 10 km, 15 km och efter det var det som ett mantra som gick i huvudet. En kilometer i taget, en kilometer i taget och nog sjutton gick det att hålla tempot. Vet inte om jag ska tacka arrangörerna som lät mig starta i en startgrupp bakom elitfältet. Jag var rosenrasande första kilometrarna för alla slöfockar som ställt sig framför. Starten var seg som kola. Startkanonen (japp en riktig kanon avfyrades) gick och där fick vi stå och vänta. Kanske är jag bortskämd eller så är det tävlingsmänniskan inom mig som bubblade upp när jag skrek mindre trevliga ord i starten. Henrik var lika adrenalinstinn han så vi gjorde gemensam sak i början. Sicksack, vassa armbågar, knuffar och det tog ett bra tag innan det stabiliserade sig. Men väl när det gjorde det så hade en perfekt fart hittats. Så det var bara att stå på och hålla. 3.45/km plus minus någon sekund. Kilometer för kilometer, in i mål. Den ena medlöparen, eller ska man kalla det konkurrent, efter den andra tillryggalades. Slutsnitt på 3.48/km och en 15 plats i loppet. Och det är alltid lika gott att persa. Det går inte att komma ifrån. Att ens egna kropp aldrig har presterat bättre. Det är ett skönt kvitto och en underbar känsla. Inte det perfekta loppet. Men något härligt att ta med sig och bygga vidare på. Mersmak och en vilja att satsa på bättre tider eller kanske rent av riktigt bra. Hade varit kul att se vad den här kroppen tål. Men viktigast. Det var verkligen roligt att tävla igen. I övrigt en helt fantastisk helg med små lustiga händelser. Man skulle kunna säga att likt loppet har vi verkligen haft flyt helgen igenom. Mer om det framöver. Nu skålar vi i att möjligheten för säsongsavslutning i New York finns. Om vi vill.

5 kommentarer:

Anonym sa...

som jag messade till henrik "lycka till i NY!" (om ni nu drar dit). Grattis till ett fint lopp! När jag blir stor ska jag lära min springa som Er!

Anonym sa...

Grattis=)

//Johan Gustafsson

Snorkkis sa...

Oj vilken imponerande löpare du är! Grattis till ett bra lopp, och vilken tid!

Anna sa...

Vilken grym tid, grattis!!!

Spring-Therese sa...

Tusen tack - vad snälla ni alla är! Det värmer att ni läser och ger små sköna tillrop. Tack och bock!

Må gott och njut av vårsolen,
Therese