torsdag 5 mars 2009

Snedvriden.

Skjuta från höften är inget man ska göra när det gäller träning. Har haft en liten stelhet vid sidan av pelvis ett litet tag och alla dessa veckor med tuffa intervallpass har ju inte gjort saken bättre. Lite vuxen har jag nog blivit för naprapattiden bokade sig ju inte av sig själv. Väl där hos Göteborgs grymmaste naprapat fick jag svart på vitt. Längre vila är skit för kroppen. Vilodagar ja. Men inga längre uppehåll. Mitt längre upphåll var en vecka över nyår när vi var förkylda. Och jag hade en fast uppfattning om att det säkert var bra för min kropp att ta det lite lugnt i en vecka, låta förkylningen bli helt bra och en hårt tränad kropp få vila ligament, leder och muskler. Men det var feltänkt. Igår fick jag veta att min stelhet i höften uppkommit av att jag är snedvriden och att det har blivit en låsning i ryggraden och på lite andra ställen. Efter att en fullvuxen karl hängt sig över mig i alla möjliga kontiga vinklar och det har knakat loss otäckt mycket så känns det som om jag går rakt igen. Med två lika långa ben. Och anledningen är helt enkelt att kroppen stelnade till när den fick vila och då kom de små känningarna som ett brev på posten när träningen dundrade på som vanligt igen. Något att tänka på för framtiden. Ett ljus gick dessutom upp för mig. Förra året kom den falska ischiasen med känning från rumpa ner till vad i samma period och döm om min förvåning när jag kikar i kalendern och ser att förkylningsuppehållet var detsamma förra året, om än lite kortare. Nu måste man ju vila om man är sjuk, såklart. Men lite försiktighet och vi som tränar mycket eller rent av väldigt mycket kanske borde boka en naprapattid lite mer tätt än titt. Så att säga. Nu är jag halft om halft tillrättalagd. Några omgångar till sedan ska nog kroppen och jag dra jämt igen.

1 kommentar:

Katarina M-I sa...

Nä, det gäller att hålla sig springandes i en eller annan form:)
Viloveckor gör bara ont värre och stelt stelare!