fredag 21 november 2008

Mer jul.


Leverantörsmöte. Krokslätt. 09.00 sharp eller som vi wannabe spanjorer säger, en punto. Chefen glider ner med en egen kaffe i handen. Jag kommer såklart direkt från spinningen med min sedvanliga latte i högsta hugg. Sortimentarna har ju som vanligt lite mer koll än oss marknadsfolk. Eller så är de bara helt enkelt mer ekonomiska. Marginaler. Siffror. Försäljning. Ni vet. Det visade sig dock att de hade grymt bra koll. Mötet som bara dök in i kalendern sådär på en höft visade sig ha glögg, russin, mandlar, pepparkakor och skumtomtar i bagaget. Fantastiskt med jul. Ännu mer fantastiskt är att om fyra veckor har julkänslorna kommit på riktigt. I måndags lovade jag att slänga in Adolphson och Falks gamla dänga på spinningen och vad passar inte bättre än sista klassen före jul. Får bli ett mission. Det är ganska precis fyra veckor tills dess. Då har julfesterna passerat förbi. Förhoppningsvis har en hel del godsaker som hör tiden till njutits av. Och det absolut bästa är att en skön ledighet väntar. Jul för mig är verkligen inte julklappar och en massa tider att passa. Jul för mig är lugn och ro. Ledig tid. Uppkrupen i en soffa med en god bok efter att ha pulsat i snö och sprungit fram i kylan. Julen får aldrig bli stressig igen. Aldrig bli en massa måsten. Då kan det lika väl vara. Men när jag tänker på det nu så känns det mysigt. Tända ljus, en och annan utvald tomte, inte en massa krafs. Det absolut bästa är alla vackra amaryllis. Årets första fick jag med mig hem idag. Underbart.

Inga kommentarer: