lördag 8 november 2008

Vinkeljärn.


Torsdag och det närmade sig lunchtid. Träningsvärken hade nätt och jämt släppt från de nedrans utfallsstegen. Tänk att jag kan piska metrar i en halvmara utan problem och på en hyfsat ok tid ändå. Men utfallssteg det är en muskulär utmaning. Fast jag gillar det. Riktigt gott att känna att träningen ger. Träningsvärk kan vara lätt tillfredsställande emellanåt. Därför beslutade jag mig i veckan att haka på en kollega som kör skivstångsstyrka på lunchen, med Sats-ord benämnt body pump. Men varumärken är ju skyddade, så hemma på jobbets gata kallar vi det skivstång. Vi var fyra personer, lugn och skön stämning och min kropp fick sig den genomkörare den behövde. Man kan ju se på mig att jag inte är ett muskelknippe direkt, men förra hösten hade jag på något vänster lyckats pressa på relativt bra så vikterna till slut blev respektabla och jag behövde inte skämmas. Nu är jag tillbaka på medelmåttig nivå igen. Detta insåg jag dock inte förrän jag vaknade imorse. Fredagen förflöt nämligen utan större problem. Dubbla spinningklasser och en grymt glad dag. Men imorse då kom käftsmällen. Antar att ni har känt det där osköna krampaktiga av att en muskel har varit böjd en längre tid och när den ska rätas ut så tar det stopp. Idag kändes det som om underarmen skulle lossna från den övre och brytas som en torr gren i armbågsleden. Speciellt högerarmen som borde vara starkast fick ta mest stryk. Logiskt nog. Den armen har haft samma ställning som man har i en mitella när nyckelbenet är brutet. 90-graders vinkel. Konstant. Orubblig. Slutsats. Jag har inga skrytbara biceps. Men jag gillar inte skrytmånsar, så det känns helt ok. Och glädjeämnet är ju att jag faktiskt har en biceps, eller två. Trots allt. Om än försumbara. Nu ska de tränas varje torsdag lunch. Inte för att jag springer med armarna. Men även en löpare behöver sin beskärda del av viktlyftning. Hur tråkigt det än låter. Hur tråkigt det än är. Men vem har sagt att det alltid ska vara kul att träna. Målmedveten. Nej. Bara för svag i för många muskler. Jag säger som Colting. Man vill ju bara se snygg ut naken.

Inga kommentarer: