torsdag 22 oktober 2009

En epok i graven.


Skohyllan hemma är chockerande för de flesta. Och det säger jag inte för att på något sätt förhäva mig. Skrävel det gillar jag inte. I vårt fall är det inte av hävd som hyllan ser ut som den gör. Den har bara blivit så. Löparskorna har plockat på genom åren. Några har jag som finlöparskor. Ett par som lättviktsskor. En och annan smutsig lervällingssko. En majoritet av distansskor. Och så har vi de som jag av en eller annan anledning ratat för löpning men som fungerar som snygga överdragsskor, efter träning och tävling. De flesta varumärken värda att fundera på avseende löpning representeras i vår hylla. Till och med något märke som jag var tvungen att införskaffa utomlands som inte säljs här. De numer benämnda rosa älsklingarna. Och just de har förpassats till den sistnämnda kategorin av glidarsko. Men så har vi Nike Zoom Elite. Den fantastiska modellen. Persen på både halmara- och maradistansen är med ett par Zoom Elite. Perfekt symbios med mig och min löpning. Som gjuten på foten direkt från kartong. Skon som passar som långpassko, njutningssko, mängdsko, intervallsko, distanssko, temposko, lervällingssko, snabbdistanssko, överdragssko och tävlingssko. Vad ska jag göra när Nike bestämt sig för att lägga ner produktionen. Istället satsar man enligt skoförsäljaren på en Lunarglide-variant. Och så har försäljaren mage att tala om för mig att Nike-säljaren pratat så varmt om den nya skon. Vad vet hon om mina fötter? Vad vet hon om min löpkänsla? Vad vet hon om min kärlek till Zoom Elite? Som om jag inte har testat en mängd med olika skor. Varför skulle just en annan modell av Nike passa lika bra när inga nuvarande ger den rätta löpkänslan. Förutom just Zoom Elite då. Tur att jag säkrade ett par nya till New York i varje fall. Provsprang dem i morse. Som på små moln. Som ett par mockasiner.

7 kommentarer:

Anders Carlsson sa...

Jag har också ett par skor som jag bara älskar. Det är Saucony Fastwitch 3. Hoppas de inte slutar tillverka dessa också...

Per J. sa...

Du skämtar? Ska Nike sluta tillverka Zoom Elite? Min favoritsko. Är det därför de rear den på Inter Sport, kostar bara 600 enligt annons. Jag får nog skynda mig köpa ett par så man klarar sig ett tag.

Helena sa...

Ja jag såg också den rean idag och blev lite fundersam.
Therese, jag läser alltid din blogg och inspireras av den. Vad jag förstår jobbar du samtidigt som du springer grymt bra. Och det vill jag också. Jag har inga förutsättningar att skaffa en egen tränare och jag jobbar långa dagar. Jag har hittliss följt Szalkais program till punkt och pricka men börjar känna mer och mer krav över det och funderar på hur perfekt det är. Hur lägger du upp din träning? Har du en tränare? Kör du på känn eller lägger du upp en egen taktik från vecka till vecka eller månad till månad? Jag vill satsa så hårt det går med ett heltidsjobb men vet inte hur jag ska träna. Någon sa att eftersom jag bara har sprungit några år måste jag samla mil i benen och att det inte är någon mening med nån teknikträning alls för mig förrän om några år. Jag blir förvirrad av alla teorier. Vore jättegulligt om du orkade svara lite på det här. Eller skriva ett inlägg om hur du lägger upp din träning!

johan p sa...

dax för lunar glide?

Spring-Therese sa...

Anders, då vet du känslan man har när ens älsklingssko inte kommer att finnas längre. Men det kanske är som med hårschampo, det är bra att byta sort ibland... :)

Nej Per, jag önskar jag kunde säga att det var ett tråkigt skämt. Men det är den bistra sanningen. Tyvärr. Japp, det gäller att bunkra upp. Men för resten av alla mil man tänkt att springa blir det ju en omöjlighet att samla på sig. Gummit i skorna lär ju torka och det blir en väldigt dyr investering nu... :)

Helena - tack vad roligt att du läser och tack för dina snälla ord. Underbart att du också vill se vad din kropp kan klara i löparskor och att du är så taggad att testa dina egna gränser trots heltidsjobb och annat i livet. Jag berättar gärna mer om min träning i ett inlägg eller som ett svar här. Skriver lite kort nu, så får det bli mer framöver (är en lite hektisk vecka just nu...). Men kort, så har jag ingen tränare. Jag höll på med friidrott i yngre år och har med mig en del därifrån. Jag skriver mina egna träningsprogram (även till några andra löpare) som både jag och min sambo följer. Jag har kommit fram till att jag känner min kropp bäst själv och än så länge har det fungerat väl. Men ibland saknar jag någon utomstående att bolla med som säger vad som är bäst att göra när benen är slitna inför ett lopp etc. Det är så lätt att man tränar på i bubblan och glömmer av återhämtningen. Det sistnämnda är ju dessutom det man hela tiden ligger efter med när man jobbar mycket, håller spinningklasser etc. Men så är det för många löpare. Även de bästa, eliten, har ju barn, familj och andra sker i sina liv. Och utan de sakerna, utan stabiliteten och det glada utanför löpningen så tror jag inte heller att man utvecklas. Det går inte bara att träna utan man måste hinna fika och göra annat berikande också. Balansen i livet - den tror jag på! Slutligen - lycka till med din träning! Lyssna på kroppen och ha roligt när du tränar. Och du, Szalkais program är riktigt bra. Han är och har varit en enastående löpare och vet vad han pratar om.

Må gott alla,
Therese

Helena sa...

Okej, tack. Ja Szalkai förstår jag är bra, men jag vet inte hur jag ska välja. Hans program följer ju över sommarhalvåret och är ju upplagda på antal minuter och sträckor. Jag har svårt att tänka bort 6 km 28-32 min ex. Jag vill vara fri att kunna bestämma distans och fart själv, utan att känna att jag misslyckas med schemat. Däremot vet jag inte hur många distans, snabbdistans, intervall per vecka. Hur de ska läggas i förhållande till varandra. Intensiva veckor, kontra lugnare veckor. Plus att jag vill bli bra på både milen och halvmara och vet inte vilket program jag ska välja. Ganska förvirrad alltså. Kan man anlita dig för att beställa/köpa träningsupplägg eller gör du bara till bekanta?

Spring-Therese sa...

Hej Helena!
Jag har helt missat att svara dig här, mitt i min egen marathonyra. Som jag skrev på din blogg så skriver jag program (i mån av tid), så det går att anlita mig om du skulle tycka att det kändes bra. I så fall hörs vi mer på mejl.

Det kan tyckas vara en djungel med alla träningsteser, men egentligen är det inte så svårt. Handlar om att lära känna sin egen kropp och vad den svarar på för träning samt att träna kontinuerligt, stegra successivt och viktigast (enligt mig) ha skoj och njuta av löpning (ibland hårt och tufft dock). Då kommer resultaten. Men lite vägledning kan alltid vara skönt.

Må gott,
Therese