torsdag 1 oktober 2009

Två huvudlösa pass.

Jag berättade i förra veckan om mina snabbdistansfasor. En negativ tanke hade satt sig i mitt huvud och jag var nervös som inför ett race. Det var ju bara ännu ett vanligt träningspass. Ett sådant där som jag efter genomförandet glömmer av och inte funderar över. Inte lägger någon energi på alls. Bock i protokollet. Framåt. Mot nästa träningspass. Mot nästa utmaning. Mot det verkliga målet. Om varje löppass skulle bli som en tävling så skulle jag snabbt tappa gnistan. Träning, medel för att nå mål. Så skulle man kunna se det. Men för mig är träning en livslång relation. Fast jag älskar inte alla hårda pass. Alla tuffa intervaller. Att ha ont och ändå fortsätta. Men känslan efteråt är obeskrivlig. Samma sköna tillfredsställelse som efter en lyckad tävling. Och jag älskar känslan under tiden, när det är fokus. Min bubbla. Jag. Ena foten framför den andra. Övervinna sig själv. Fokusera. Lite snabbare. Håll kvar. Planera. Varje steg. Bit dig fast. Varje andetag. Syre. Och jag drivs av mina egna mål. En strävan som bara jag bestämmer över. Ingen annan. Och för att nå de där målen så behöver träningen ses som ett medel. Träna på att tävla. Ibland. Inte alltid. Den passionerade löpningen är viktigast. Som i alla relationer. Njutningen. Men det gör ont att nå sina mål. För det gör ont att älska. Jag insåg detta i tisdags när ännu en snabbdistans passerade revy i Skatås. Det var som om passet var ett jobb. Och någon skulle göra det. Jag. Min verklighet och ingen annans. Imorse kom samma känsla. Intervaller innan tuppen hade vaknat. Innan frukost. Några få plusgrader. Första passet med vantar, buff och reflexväst för i år. Men inte en enda negativ tanke. Inte en enda fundering på att inte genomföra. Inte en tanke på att inte trycka upp både fart och puls. Det finns ingen rädsla för de tuffa passen längre. Jag längtar efter dem. När jag håller spinningklasser så har jag väldigt lätt att säga saker som att benen gör vad huvudet säger att de ska göra. Samma sak när jag är löptränare. Men det är svårare att coacha sig själv. Då är det ibland bättre att koppla bort hjärnan. Ingen idé att tänka för mycket. Kroppen vet ändå vad den ska göra. Hur det ska kännas. Så numer ser jag mig som huvudlös på tuffare träningspass. Allt blir så mycket enklare då. För inställningen kan vara den enda skillnaden mellan att misslyckas och att lyckas.

9 kommentarer:

Anders Carlsson sa...

Intressant inlägg. På långpass kan jag koppla bort huvudet men inte på snabbdistans och intervall.

Jag brukar intala mig att jag blir fruktansvärt besviken på mig själv om jag avbryter eller minskar farten. Sen intalar jag mig att "det här är riktigt bra träning". Och det är ju faktiskt sant...

Spring-Therese sa...

Hejsan Anders och tack!

Kul att läsa din kommentar. Det fick mig att fundera ännu mer på fenomenet. Jag tror att det mentala, vår inställning, är en avgörande ingrediens i receptet framgång. Och jag inbillar mig att om man kan lära sig att koppla bort. Och bara köra. Så kanske man kan välja vad man kopplar på och när. Hellre inga tankar alls än negativa. Att bara låta kroppen ta ut sitt max utan att något annat påverkar. Men så långt har jag på långa vägar inte kommit i min egen mentala lek. Jag förstår hur du pushar dig själv. Som ett mantra ekandes i huvudet. Är mer emotionella tankar jag kopplar bort. Eller försöker. Det mer kliniska i tuff träning finns med i någon form. Men mer som ritualer i att knäppa km-tider och trycka farten efter det. Och då jobbar jag med mantran också. Mot mål. Håll farten. Mot mål. Du är stark. Tror det är ett väldigt bra redskap att jobba så. Härligt att du lyckas! Du har så rätt. Det är riktigt bra träning. Och bara att genomföra den, med huvud eller utan, ger så mycket.

Sköt om dig och njut av höstsolen,
Therese

Spring-Therese sa...

Hej igen Anders!
Ville bara säga STORT GRATTIS till din fantastiska prestation på Lidingö. Riktigt bra jobbat! Att kunna hålla och öka sista milen (som är den tuffaste) är en prestation i sig. Och att lyckas med den tid du gjorde är beundransvärt. Kanon!

Må gott,
Therese

Löpning & Livet sa...

Så kloka ord! För det är ju verkligen så. Ibland frågar jag mig själv varför jag utsätter mig för den plåga det faktiskt är att tävla. Men det är ju just för att jag älskar det. Det gör ont att älska.

Tack för att du inspirerar!

swyzak sa...

Vill man ha avkastningen som jobbet ger så får man ta sig an jobbet med precis den inställningen du sätter ord på...

Som vanligt intressant läsning, träna på...

Anders Carlsson sa...

Tack för det Therese. Det var en del mentalt jobb sista milen på Lidingö. Jag intalade mig att jag var bra tränad och att jag aldrig skulle ge upp. Det fungerade rätt bra...

Katarina M-I sa...

Som en käftsmäll satt det här inlägget. Men som en bra sådan... Avverkade ett riktigt skitpass idag, allt var bara fel, trögt, stelt och jobbigt. Men jag gav mig inte. Fast km tiderna var urusla och jag helst av allt bara ville avbryta så fortsatte jag, genomförde. Nästa gång ska jag koppla bort hjärnan, inte analysera så mycket under vägen utan lägga allt krut på att komma FRAMMÅT istället. Fortare...
Lika bra som det känns på en cykel, lika fel känns det just nu i löpskor. Intalar mig att det går över. Hoppas att det går över. Mitt löpmål känns som rena dumheten i dagsläget.

Men, jag kämpar på, det måste ju lossna. Envisast vinner!!

Anna sa...

Bra inlägg, jag kan inte annat än hålla med. Ibland kopplar jag också bort huvudet. Det går inte att lyssna på huvudet när det bara gnäller. Som tur är brukar benen alltsom oftast ta över de gånger huvudet skriker NEJ! Samtidigt är det skönt när allt är inkopplat, upplevelsen av passet blir bättre. Jag vill precis som Anders skrev koppla ur på långpassen och ibland även på de simpla distanspassen. Intervallerna är de som är roligast. Men visst, jobbigt som tusan är det och ibland vill man bara stanna och gå hem. Känslan efteråt som du beskriver är obetalbar, speciellt om man för 30 minuter sedan var beredd på att kasta in handduken.

Spring-Therese sa...

Tack och bock för era snälla ord! Och för att ni själva delar med er av egen erfarenhet, klokskap, vishet, och härlighet!

Njut av höstträningen,
Therese