onsdag 28 oktober 2009

26.2 miles.


Ibland är löpning som poesi. Det var min lyckliga tanke imorse när jag hittade de fina benen. Fast första minutrarna med Stadion i blickfånget var det allt lite morgonsegt. Väldigt mycket det senaste har genomförts enligt en lista, mentalt inprogrammerad eller enligt mängder av post-it lappar. Som en robot har jag kryssat genom livet och bockat av punkt efter punkt. Idag blev jag återigen påmind om mitt livs kontraster. Maslows behovshierarki, ni vet. Den högsta punkten i pyramiden, självförverkligandet. Vad får dig att nå dit upp? Runners High. Det är självförverkligande för mig. Storstaden småslumrade fortfarande när jag pinnade Valhallavägen fram. Jag hade det i mig idag. Igår kväll visste jag inte hur jag ens skulle lyckas pricka av passet med någon som helst värdighet. Igår kväll var jag inte löpare. Febrilt fingrandes på en dator som inte ville fungera på hotellets knackiga uppkoppling. Men sista riktiga passet innan en mara är inte att förakta. Och jag tackar för dagens uppvaknande. Höstluften. Löven. Färgerna. Jag hann med både start- och målgångssträckningen av Stockholm Marathon samt stora delar av Tjejmilen. Fina lopp det där. Men idag var det inget race. Det var njutning. Rent. Enkelt. Kompromisslöst. Andetag. Steg. Klapper mot marken. Och denna vackra miljö. Kaknästornet. Siluetten av en bildskön stad. Vattnet. Blankt och stilla. Träden. Husen. Stockholm är en vacker stad. Att springa här är fantastiskt. Glädjelöpning. Uppvärmning. Flytintervaller. Nedlöpning.


Nästa gång benen tar löpsteg är det på annan mark. Starten går uppför den långa Verrazano Bridge. Från Staten Island över till Brooklyn, in i Queens, halvvägs och en stund senare över vattnet in på Manhattan, Bronx nästa, Manhattan och slutligen in i Central Park. Målgång.



New York har mycket att erbjuda. Lance Armstrongs cyklar är på aktion på Sotheby's. Det vet jag en som ser fram emot. Jag ser fram emot att bära det gula Livestrongbandet på armen. Längtan är förbi. Vi har semester. Ikväll är det pasta och packning, imorgon landar vi på JFK, på fredag hämtar vi nummerlappar på en riktig sportmässa, på lördag pastaladdar vi i Little Italy och på söndag njuter vi av atmosfären. 26.2 är inte som 42,2. Det är mycket kortare.

17 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Stort lycka till nu!!

Anna sa...

Jag håller med dig, Stockholm är fantastiskt att springa i. En vacker stad. En fråga som kanske är knasig men vad menar du med flytintervaller eller rättare sagt vad är det? Stort lycka till i New York. Njut så mycket det går!

Staffan sa...

Ett sista lycka till, "Enjoy" som de säger over there! Du kommer göra ett strålande lopp!!

Unknown sa...

Bra skrivet!
Lycka till och hälsa NYC!

Emelie sa...

Vi håller tummarna! :-)

kram
Emelie & Jörgen

Ps. Vi sticker till Lanzarote nästa vecks, men vi får se till att träffas när vi alla är hemma igen!

Erika sa...

Härlig beskrivning! Stort lycka till!!

Anonym sa...

Woho!! Bästa svensk liksom.

Stort Grattis, hoppas du njöt. Ser fram emot RR.

Kram Myggis

Ingemar sa...

Grattis världens bästa Spring-Stumpa. Ett fantastiskt fint resultat min älskade dotter, unna er en riktigt fin avslutning på New York trippen. Pappa.

sofie sa...

jag är verkligen rakt igenom imponerad!!! stort stort GRATTIS!!!

Staffan sa...

STOR GRATTIS till ett nytt personbästa och en fantastisk tid!! Tiderna såg extremt jämna ut, du måste verkligen disponerat loppet väl!!

Anonym sa...

Jisses, 16:e plats i NY marathon, det är stort :) Grattis!

Emma sa...

Hej! Hittade till din blogg för några dar sen och såg att du blev bästa svenska och med en grym tid på marathon.se. Grattis!! Jag är mkt imponerad och inspirerad.

louise sa...

stort grattis till den fantastiska prestationen i NYC!! grymt starkt!!

Per J. sa...

Grattis till en fantastisk prestation! Vilken bra tid och placering, världsklass!

Anders Carlsson sa...

Stort grattis till den nya perset! Du är grym!

swyzak sa...

Ootroligt bra sprunget i NY, kanotid och helt suverän placering dessutom...

Spring-Therese sa...

Stort tack för alla lycka till! Verkligen tusen tack!

Och lika många tack för snälla ord och alla grattis! Tackar och bockar ödmjukast.

Må gott och njut av novembermörkrets charmfullhet,
Therese