onsdag 14 maj 2008

Blå linje.


En klok person sa en gång till mig att det är bra att vara lite nervös för då skärper man till sig. Jag kunde förr inte riktigt tygla nervositeten så bra så tävlingshelger var hemska helger då jag vaknade och hoppades att jag var sjuk på morgonen eller ännu bättre att tävlingsarenan brunnit ner så att jag slapp ställa upp, så att tävlingen var inställd. Det var helt enkelt ingen positiv energi kring att tävla och allt blev mest destruktivt och inget kul. Numer så är det något helt annat. Det kan faktiskt, tro det eller ej att jag skriver detta, vara kul att springa lopp och tävla. Och faktum är att springa ett marathon kan vara en bra känsla från start till mål. Allt handlar om att känna sig själv, tygla sig och disponera sina krafter rätt i loppet. Och viktigast känna glädjen i det man gör. Jag håller med den kloka personen och ser numer nervositeten som ett positivt tecken på att jag börjar bli laddad och förberedd. För visst vill vi alla oavsett nivå prestera vårt bästa. Som Henrik brukar säga, när nummerlappen kommer på då finns det inget stopp då kör man och då gäller det att fokusera. Man blir en liten djävul helt enkelt, med skygglappar på och är i sin egen bubbla ett tag. Har varit många lopp på senare år som jag inte kommer ihåg vart loppet exakt gick för fokuset låg på att ta mig framåt mot mål, huvudet är till viss del blankt och det är en skön känsla att inte tänka utan att bara driva på och köra. Huvudet spelar dig oftast bara ett spratt mitt i loppet ändå. Det gäller att hitta en känsla, ett driv och sedan hålla det och inte ändra planen under loppet. Sluta tänk och tryck på helt enkelt. Igår kördes sista tuffa passet före lördagens varv runt stan. Blev lite tvåminutare i ett rasande tempo, kan inte minnas sist som vi hade den farten. Oroväckande på ett positivt sätt. Idag blev det att flyta igenom några enminutare och lugn upp- och nerjogg. Svårt att flyta dock när hela cykelbanan är full av mellanstadieelever som är på utflykt. De cyklade i min joggviletakt och det kändes som om jag sprintade om dem på intervallerna. Skulle flyta och försökte verkligen hålla nere tempot, men det är svårt när man får påhejande, gliringar och har publik. Bådar ju dock gott inför helgen för då går det inte att slippa åskådare hur mycket man vill. Att gömma sig på Varvet är helt enkelt en omöjlighet. Vi bor dryga två kilometer från målgång så veckan innan loppet brukar jag se den blå linjen bara jag närmar mig hemmet. En skön påminnelse för vad som komma skall. Idag fick jag se hur de målade upp den lilla blå och nu pryder den vägbanan med sin nervositetsprakt. På Norges nationaldag klockan 14 startar kenyanerna, några andra vassa löpare och en tjej med margaretaflätor och nr 115 på bröstet. Den blå linjen skall följas, eller snarare följa John för de flesta. Jag ska följa mig själv och ha uppriktigt kul.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till på lördag Therese! Vi kommer tyvärr inte finnas vid målgången och heja, men vi håller tummarna på 4-årskalas i Långedrag istället. ;-)

Det ska bli lite svalare i helgen. Kanske bra när man ska springa. Hoppas bara att det vänder tillbaka, så att vi kan köra en grillkväll snart. :-)

kram
Emelie

Katarina M-I sa...

Sån härlig inställning du har!!

Ha det härligt på lördag!

/Katarina

Anonym sa...

Ja du, det där med nedbrunna arenor känner jag igen...eller inställda tåg...
Tävlandet är egentligen inget för mig. Åtminstone inte veckan innan loppet går av stapeln. Just nu har jag, förstår jag efter att ha läst din blogg, gått in i den där laddningen inför varvet, men jag vet'e sjutton om den är så positiv...lättirriterad, trött, rastlös, tung, seg...ja, ett zombietillstånd. Jag undrar varje gång det här händer; hur ska jag lyckas vända det här till en lätt skön positiv känsla lagom till starten?
Så där är jag nu och det är sådär lagom mysigt.
Tror faktiskt att jag har lite ont i halsen också.
Nä, tacka vet ja träning.
Men det är ju himla gott, sen, när man gått i mål...så ibland ställer man sig där ändå, på startlinjen.
Å jag tror envist på att jag STARTAR 20 minuter EFTER det att du har gått i mål Therese.
Du är stark och farlig nu.
Lycka till!
Kramar! J

Anonym sa...

Å tur att jag just nu inte bor utefter den blå linjen...
J

Spring-Therese sa...

Tusen tack goa ni!

Hoppas att 4-årskalaset blir mysigt Emelie (och att magen mår prima) och hoppas att träningen fortsätter gå snabbt Katarina, du verkar vara i slag nu. Kul! Tack för lunchen idag Jenny, mysigt till tusen! Se nu till att ha kul på Varvet! Är ju ett lopp nästa år också. ;)

Kram till er och må gott i den lite kyligare men soliga försommaren!

Anonym sa...

Lycka till Therese! Kram - Sara

Spring-Therese sa...

Lycka till du också Sara! Nu ska vi ha kul ett varv runt stan!

Kram,
Therese

Anonym sa...

såg resultaten nu, vet inte om du är nöjd men 8:e dam är coolt ;) hoppas du hade kul!

(linda säger heeeej oxo!)

Anonym sa...

Grattis till ett grymt varvsresultat!! Fast du grämer dig kanske åt att hamna precis utanför SM-pallen..?

Spring-Therese sa...

Hahaha. Tack Linnéa och tack Johan å Linda! Det var kul! En liten berättelse kommer inom kort. MEN en liten sak, SM blir det 6 september i Stockholm (GP har inte riktigt koll på en del sporter...). ;) Förra året och nästa år var/är det SM status här i Göteborg. Och då är det fler duktiga löpare med och därmed tuffare motstånd. Hade det varit SM så hade inte Isabellah fått delta och inte tjejen framför mig heller eftersom de inte är svenska medborgare OCH inte jag heller eftersom jag springer som klubblös. :) Så ligger det till. Så just nu grämer inget mig utan det känns kul att få status på kroppen och ha kul och träna vidare. ;)

Tusen tack igen och sköt om er!

Kram,
Therese

Anonym sa...

Du e grym när det gäller springning,
Grattis!

/Åsa
(Ps Henke är också grym)