onsdag 7 maj 2008

Urpremiär.


Då var det avklarat. Nya cykeln med tillbehör är invigd, finjusterad i växelparti och incyklad. Två pass i eftermiddagssolen fick det bli efter löpträning på förmiddagen och utan större krav. Viktigast var att hitta en skön känsla och tycka att cykling i Sverige är kul och inte bara i serpentiner på Lanzarote. Och om det var skoj. Riktigt bubbelskrattframkallande och gott var det att få flyta fram i ett vårrusigt landskap med en för mig alldeles för bra utrustning. Att se mig på cykeln skulle kunna liknas vid en teaterföreställning, ibland med vissa sånginslag när jag avhjälper rädslor med små illtjut. Kan nog ses som skräckblandad förtjusning och kanske kan vi kalla det cykeloperett, ångesten är inte riktigt lika stark som vid opera. Teaterapa och sångfågel har aldrig varit min grej men om jag kan gå från operett till glad musikal så kanske jag någon gång vågar använda min mtb till det den är gjord för. Ojämnt underlag. Patetiskt, jag vet, men än så länge är det mina omtalade asfaltsstigar som gäller. Bra träning ger det och skoj har jag, så varför utmana ödet och göra saker som känns mindre roliga. Sköna timmar i sadeln blev det och jag är redan sugen på nästa pass som får bli en långkörare nu när jag vet att skorna sitter som gjutna och att cykeln verkar gilla mig. Ömsesidig kärlek. Det ni. Idag är det min tur att titta på cykelskådespel. Och då snackar vi mer garvad sort när hårdhudad, härdad pedalkraft och såklart starka rakade ben skall ställa skåp därute i skogarna.

3 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Stilpolisen säger: Mycket snyggt. Din hjälm är supersnygg!!!
Hälsningar Katarina

Anonym sa...

mmm, jag håller med - hjälmen är ursnygg.
själv har jag lämnat/lånat ut/givit bort min mycket illasittande men dock mycket snygga hjälm till min son som har "slarvat bort" sin egen...
vilket betyder att jag under de senaste veckorna har cyklat till jobbet utan hjälm med en undrande liten elna i barnstolen "varför har du glömt din hjälm mamma?".
den goda gärningen i det hela borde ju vara att jag ser till att sonen får en bra hjälm på huvudet, men den goda gärningen tas udden av då jag faktiskt skäms över att jag själv cyklar utan hjälm tillsammans med mina barn...
jag måste helt enkelt snabbt ner till cykelaffär'n och inköpa en ny, till mig själv, då jag tycker att min gamla sitter så mycket bättre på svante än vad den har suttit på min ej för hjälm formade skalle...
så var har du hittat din hjälm therese?
eller rättare sagt; var finns det ett stort utbud av bra hjälmar?
kram jenny

Spring-Therese sa...

Hej i hjälmdjungeln!
Jag har fått hjälp (såklart) att välja ut detta smycke. Är en Giro Atmos och finns på Cykelcity. Priset är inte försvarbart, men snygg är den och sitter lika skönt som skorna. Inte direkt som vissa spikskor man haft Jenny som köptes så små det gick. Fattar inte varför man gjorde så. Vill du kan du få min gamla hjälm, fullt duglig grå Giro hjälm. Bara att ta den och slita den med hälsan.

Kram på er!
Therese