måndag 12 maj 2008

Pers, vem är det?


Helgen har varit helt fantastisk. Bilen snabbpackades i fredags efter jobbet och tog oss ner till Helsingborg. Lediga stunder tillbringas gärna på kusten och gärna på sydligare breddgrader. Helsingborg har flera år varit vald till Sveriges bästa stad av sina medborgare, inget som förvånar oss alls. Vi checkade på kvällskvisten in på ett mysigt litet hotell mitt i gamla stan och firade in den sköna pingsthelgen med gott vin och god mat. Kanske inte den bästa uppladdningen inför ett lopp. Men vi hade i förhand bestämt oss att må gott och ta det som det kommer. Vilket visade sig vara en bra taktik. Lördagen var en vacker dag som vi valde att tillbringa med varsin bok i handen, inomhus. Jo, lite seriositet finns det allt när man ska pusha sig själv och försöka flytta lite gränser. Eller som vi sa till mannen på stan som undrade om vi skulle springa när vi kom med nummerlappar på. Vi ska ha kul och ladda upp för kvällens begivenheter, fick svaret bli. Alltid gott att avdramatisera lite grann så att tävlingsdemonerna försvinner. Som bekant så gillar jag inte att tävla utan mer att göra min grej. Och det fick jag. Startskottet gick och jag hade koll på första kilometern samt att det efter cirka två skulle gå uppför ett tag. Och visst det var en ganska så backig bana bitvis så några kilometrar fick lite sämre kilometertid än vad man önskat. Men vad gjorde det en dag som denna när andra halvan av loppet gick fortare än första och när jag kom i mål och det kändes som om jag kunde springa fem kilometer till. Underbart varmt väder, sisådär 20-25 grader, strålande sol, härlig publik och bra driv med lätta ben. En underbar försommardag i en vacker stad när allt känns bra. Vad mer kan man önska. Att slå pers kanske. Som en gammal kompis frågade för många år sedan när jag kom till skolan och sa att jag slagit pers. Vem är det? Underbar noll koll. Ni vet vad pers är och mitt nya på 10 km stadslopp lyder på 37.24. Och härligast är inte att jag slog pers utan att jag hade en skön löparupplevelse. Att sedan komma 2:a spöad med massor av Sveriges löpardrottning just nu var en riktig bonus. Kul att skaka hand och byta några ord med imponerande Isabellah. Hon kommer att gå riktigt långt den tjejen. Fantastiskt kul. Förutom att slå pers så slog jag min Henrik. Han tog det dock bra och nu står det 1-1 i år. Fast jag har bäst pers. Än så länge. Vi har samma mål i år, en 36-någonting tid på milen. Det hade varit kul det. Tur att man gillar att träna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snabb som sjutton!
Brådar gott inför varvet??!
Jag lovar att heja på dig!

Ha det Gott Åsa Erlandsson

Spring-Therese sa...

Tack Åsa! Har bestämt mig för att ge varvet runt stan en chans i år också. Ska bli kul! Gott att jag vet att det finns någon som skriker efter banan. :)

Lycka till på dina race, kör hårt!

Kram,
Therese

Anonym sa...

Hej Therese! Hittade hit av en slump:-). Kanonbra sprunget i Helsingborg :-). Och, lycka till på varvet som jag föstår att du ska springa.

Från Camilla som du slog :-)!

Spring-Therese sa...

Hej Camilla! Vad kul att du hittade hit. Jag kikade in på din hemsida efter att Linda E berättat att det var en liten bild på oss där. Bra kört själv! Måste verkligen säga vilken ödmjuk härlig människa du verkar vara som säger till mig vid målgång att du håller på lite med triathlon. Som om det var på lite hobbynivå. :) Du är ju regerande SM-mästare på Ironman distansen och på en strålande tid dessutom. Grymt kört! Lycka till med kommande race, är det Lanzarote som hägrar?

Må gott,
Therese