onsdag 11 juni 2008

Mellanlandning.


Det är nyttigt för mig att vara borta från stadens stad ett tag. Jag gillar Göteborg skarpt, men ibland vet vi alla att vi kan tröttna och längta bort. Har funderat över utlandsjobb. Att flytta till annan ort i vårt avlånga land. Igår när jag kom tillbaka för att ha möten här hemma idag såg jag min hemstad med nya ögon. Jag trivs verkligen här. Trots snålblåst eller snarare orkan igår. Trots att det regnar underifrån emellanåt. Trots att jag kan varje gata och att man sällan blir så överraskad. Tänker man träning så är det spännande att vara borta ett tag och hitta nya vägar, men det passar mig bäst på semestern. Äventyr på ledig tid är perfekt. När dagarna knappt räcker till då är det gott att veta vart bästa löpningen finns, bästa badhuset, bästa cykelvägarna, bästa spinningen och bästa gymmet. Ja, du fattar. Det går både fortare och är smidigare att träna där man känner till allt. Då tas ingen energi från utövandet utan du kan gå in i träningskoman och bara köra det du ska. Ha kul. Le. Trycka till. Låta mjölksyran komma. Mellanlandar gärna på andra orter. Är fantastiskt roligt med nytt jobb och en otrolig chans jag fått. Men goa gubbars stad. Kal & Ada. Det får vara min bas. Klyschigt som satan. Jag vet. Men. Borta bra. Hemma bäst.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Såklart! Och bästa folket finns ju också här. ;)

Anonym sa...

Göteborg! Min hjärtas boooorg!

Anonym sa...

Dito, Göteborg forever! - Sara

Anonym sa...

Kommer ni inte och hejar på söndag..? =(
Vi behöver ju erat stöd ju...
Kramar

Spring-Therese sa...

Oj, vad ni håller med. Patrioter är vi allihopa! Fast jag är ju en svikare i helgen Linda. Vi tävlar i Malmö och stannar kvar till söndag för att roa oss med fotboll och vinintag på lördag kväll. Patriotismen för Sverige får vara större än Göteborg denna helgen. ;) Skämtåsido. Men jag vågar inte dyka in på jobbet utan att kunna varje sekund av matchen. :) Lycka till och ha riktigt kul!

Kram till er alla,
T

Nordström sa...

Alnö

Spring-Therese sa...

Alnö?!

Nordström sa...

Alnö, utanför Sundsvall, är en 65 km² stor ö som bildades för 570 miljoner år sedan genom vulkanisk verksamhet i området. Ön är 15 km lång och 6 km bred på bredaste stället. Den fasta befolkningen uppgår till 7 951 (per den 2005-12-31). Sommartid fördubblas antalet boende. Bebyggelsen är ganska väl utspridd över ön, men har sin största koncentration kring brofästet i Vi (ca 4.700 invånare), där livsmedelshallar och butiker finns. En stor del av befolkningen arbetar i Sundsvall. Övriga tätorter och småorter är Ankarsvik (830 inv. per den 2000-12-31), Gustavsberg (225 inv.), Hartungviken (235 inv.), Hovid (215 inv.), Hörningsholm (166 inv.), Röde och Båräng (193 invånare).

På södra Alnö finner man flera fina badvikar, Bänkåsviken, Tranviken, Havstoviken, Hartungviken, och Grönviken. Sommaridyllen Spikarna, ett fiskeläge med sjöbodar, fiskestugor, kapell och kafé, är beläget på södra delen av ön. Här har Spikarnas Fiskeläge sin verksamhet med båtturer ut i kustbandet. De anordnar även charter, sight-seeing, materialtransport och tar även gäster ut till Storholmen-Kanonön. Alnö har även ett sporthallsbad, Alnöbadet.

Spring-Therese sa...

Hette det inte Alnön. ;) (Internt skämt för dig som inte förstår.) Och jag har för mig att någon känd person sjöng om ön för ett antal år sedan...inte i så positiv bemärkelse. Om jag inte visste att du trivs på bästkusten i götlaborg så hade jag trott att övertalningskampanjen har börjat. ;)

Men ön är trevlig som attans. Första gången jag var där sprang jag runt i stort sett hela. Och kan en ö vara dålig som har en omkrets av ett marathon. Dessutom bor ju en härlig familj där.

Men vi stannar i Göteborg och så får jag starta min kampanj. La familia kanske vill äta goda räkor året om?! :)