torsdag 12 juni 2008

Spionage.


Kvällens aktivitet efter sköna budgetgenomgångar och annat smaskigt fick bli yrkesspionage. Det är inte inom många branscher man kan stövla in på "kontoret" och ta för sig av yrkeshemligheter hur som helst. Men inom gymvärlden står dörren öppen och för en liten lätt summa kan man köpa in sig på ett pass eller två. Har varit på Friskis & Svettis förut och jag lovar det är inte bara hopp och skutt där numer. Men och ett stort men det skiljer sig stort från det jag är van vid. Jag var ju helt klart förvarnad eftersom även Sundsvall har avsaknad av "mitt" gym. När vi var där på en klass i vintras så dracks det mest ur flaskan sittandes upprätt utan motstånd på cykeln och så hade tjejen som kallade sig instruktör några underliga hoho-ljud för sig för att påkalla uppmärksamhet. Nej, vänta nu. Det var ett annat ställe jag spionerade på då, kommer inte ihåg vad det hette. Receptionisterna var trevliga. Men det var det enda. När vi besökte stället jag även gjorde idag så var det mannen med den korta cykeltröjan och lilla kulan på magen som körde. Lustigt var det. Lugnt, harmoniskt, ständigt vattendrickande och hoppande i kadens utan struktur var det där också. Med pauser mellan låtarna så att man inte ska bli för trött. Jag går väl inte på spinning för att vila. Sitta och titta ut på solen utanför för att ta gemensamma drickapauser, kasta med det utsläppta håret och inte svettas en droppe. Då kan man ju likaväl ligga på en yogamatta och öva andning. Ska det cyklas inomhus så ska det banne mig cyklas och drivas runt med hög puls. Det är ju fördelen med denna aktivitet. Att pulsen kan ligga konstans högt som i löpning. Idag besöktes alltså denna anläggning i Jönköping. Jag har en gång kvar på klippkortet jag köpte och är man i Småland då slår snåltarmen till så jag tvingas väl utnyttja den sista möjligheten till att se hur andra gör. Måste dock ge lite kredit. De som har haft headsetet på sig var garanterat 50-plusare. Inte typen av instruktör som imponerar på mig. Men på något sätt är det starkt av dem att sitta där framme med unga starka killar i salen. Då krävs det självförtroende. Sedan att det berättades att man jagat gratis CD-skiva på Maxi för att finna lite nya låtar. Ja, då tappade jag tron på det hela igen. Effektiviteten är fantastisk. På 70 min klasser får man vara där lite före för att lyckas få ihop 60 min effektiv tid. Dessutom är det inte bara en instruktör där, utan en värd. Är jag för pessimistisk kanske. Är ändå nöjd med dagens pass. Pulsen snittade på 158 i 65 minuter och benen känns lätta och sugna inför lördag. Så varför sura. Man gör ju ändå som man vill. Och av kommentaren baserad på min svettpöl så såg jag tydligen redo ut för Vättern. Haha. Ni förstår ju. Hade jag suttit inomhus en solig dag som denna om jag hade Vättern framför mig. Nä just det. Ber om ursäkt för att mitt spioneri inte gjorde mig speciellt ödmjuk. Men när det kommer till träning så är jag kräsen. Och vet ni. Jag inser att långt ifrån alla gillar mina 90 minuters klasser med total avsaknad av koordinativa övningar á la aerobic. Och tur är väl det för hur hade världen sett ut då. Inte lika vacker. Demokratin är fantastisk.

1 kommentar:

Nordström sa...

Hahaha, det "hoho" / "koko" ljudet var helt obetalbart roligt att uppleva! Helex heter det stället numera och är gamla Step In. Tjejen kom från Ånge och hon sa det så bra själv. Det enda braiga som kommit från Ånge är Takida!