söndag 1 juni 2008

Gräsänka.


Idag var jag snarare cykelänka ute i Landehov där det var tuff körning med värmerekord. Fast jag trivs med det måste jag säga. Kliva upp tidigt på morgonen för att avverka den egna träningen och sedan stå bredvid och planera vart på banan man ska stå för att se mest. Förstår mig inte på de som sitter på en filt och kikar på ett ställe med en kaffekopp i handen. Speciellt inte när de sitter vid målgång. Då ser man ju ingenting. Jo, målgången men hur intressant är den, vi snackar ju inte hundrameters final direkt. Jag var lite här och där med kameran i hand. Dessutom langade jag för första gången. Ni vänner som inte vet vad man gör då så försäkrar jag att det är helt lagligt. Finns till och med en utmärkt sträcka där det hela ska ske. Javisst är cykelsporten ordningsam. Vet inte om den alltid är laglig, men idag vet jag att det var tillåtna grejer i allas flaskor och rent spel. Skönt gäng som är där ute. Riktigt mysigt. Henrik lyckades grabba tag i flaskan och jag är nöjd att jag inte missade. Hettan tog ut sin rätt på de flesta så vätska var extra viktigt idag. Fast jag undrar de som klämmer i sig gel på dryga timmens körning. Lite överreklamerat kan jag tycka. Kul att vara vid sidan av och riktigt gott att se tillbaka på en perfekt ledig vecka. Solen har skinit och jag har likt en orm bytt färg på skinnet mot en friskare soligare nyans. Dessutom har jag avverkat 13 timmars effektiv konditionsträning med merparten löpning och på det en del styrka och stretch. Inte fel att ha med sig in i en ny månad med nya utmaningar. Jag börjar nu mitt jobb som marknadskoordinator på Intersport. När sommarlovet börjar för de flesta så känner jag en sprudlande spännande glädje av att få nya utmaningar på andra plan än i löparspåret. Imorgon bär det av till Jönköping där jag kommer att tillbringa veckorna den närmsta tiden. Hoppas på spännande rivstart på jobbet och även tid för att ta ut mig ordentligt på ett gäng med löppass. Har bestämt mig för att springa en hel del lopp till i år. Trodde aldrig att mersmaken skulle komma men jag har insett en sak. Jag är vuxen. Och kan ta både uppgång och fall, motgång men såklart helst medgång. Då är det så mycket enklare att ställa sig på en startlinje och ha kul. Nästa race är om två veckor i Malmö. 10 km sightseeing i en trevlig stad. Äntligen ska jag få se den vridna torson livs levande. Men innan dess är det alltså två veckor med hotellfrukost, nya kollegor och nya löparvägar. Henrik blir med andra ord gräsänkling ett tag och kan bättra på mtb-tekniken här hemma medan jag piskar intervaller i de småländska skogarna. För är det något jag behöver för att nå mina egna små mål med löpningen så är det intervaller och fart. Och vad kul det är med den träningen. Och är det något Henrik behöver för att plocka lite placeringar så är det lite mer rötter och tok under hjulen på träning. Han är grym och imponerar i skogen men är lite lätt ringrostig. Så kanske att vi kan göra något riktigt bra av den här tiden.

Inga kommentarer: