torsdag 19 juni 2008

Midsommarnjutning.


Tema vatten de senaste dagarna. Vaknade av smattrandet mot fönsterbläcket imorse och var glad att jag packat väskan för morgonsimning. Var ett tag sedan jag plaskade runt och det var en riktigt skön start på dagen. Hittade såklart en i crawlbanan bredvid att tävla mot så att det blev lite träning utav det hela och inte enbart rekreation för trötta löparmuskler. Efter dagens trevliga möte på hemmaplan dagen till ära så var det då långhelg. Hoppas på lite solsken och goa träningspass i kombination med avslappning, gott vin och jordgubbar. Övrig mat som hör högtiden till känns inte så noga. Faktum är att det nog inte finns någon högtid där maten är så värst viktig för mig. All denna tradition, alla dessa måste. Varför kan vi inte bara ta det lugnt och njuta av livet och den lediga tiden utan att gör oss så mycket besvär. Ta det lite mer som det kommer och inte blåsa upp allt så stort som många i generationer före mig gör. Ser på min mor som genom årens lopp fixat urhärliga firanden på jul, nyår, påsk och midsommar, men till vilket pris. Stressens. Apropå midsommar så hörde jag ett grymt negativt tänk häromdagen. Det går mot mörkare tider. Underbart. Förvisso är det sant eftersom det är sommarsolståndet som vi firar med pompa och ståt. Men än så länge är det allt långt kvar till höstens sköna mörka stunder med tända ljus. Och det är ju det som är charmen att vi än så länge har våra årstider. Ett liknande negativt tänk sa en gammal kollega en gång dagen efter sommarsemestern. Nu är det ett år kvar till nästa gång. Som om livet tog slut. Det finns ett kul liv efter semestrarna och det finns en lång härlig sommar kvar. Positivt tänkande. Ja, varför inte. Det får i varje fall mig att må så mycket bättre. Så njut nu av lite ledighet, många söta små röda jordgubbar, sommar även om det skulle regna. Allt hänger inte på att få tillbringa sin tid i trädgården. Det kan vara mysigt och underbart att fira sommarens mitt ändå. Glad midsommar!

Inga kommentarer: