måndag 30 juni 2008

Otippat.


Många saker är otippade här i livet. Att jag skulle komma trea på jobbet i vadslagningen med hur många frågor och ställningstaganden som helst i och med fotbolls-EM är en utav dem. Grymt stolt är jag över det eftersom mina kollegor är golfare och fotbollsfantaster. Nu kan de tro att jag i varje fall är ett utav det. Golfare kommer jag nämligen aldrig att bli. Att jag skulle springa i löparshorts är nog den största högoddsaren man kan tänka sig. Nu har jag ju erövrat ett Adidas kit och då borde jag ju använda det. Inget fel på passformen men jag vet inte, det är lite allergi mot just shorts sedan man var påtvingad detta innan min klubb (förr om åren) kom fram till att även vi skulle få hotpants (80-tals läskigt, jag vet, numer kallat korta tajts). Vilken 14-åring vill ha löparshorts när alla andra glider runt i snygga tajta. Men shortsdesignen kanske har förändrats. Om jag nu får lov att säga det, och här får jag ju säga vad jag vill, så kommer det inte bli fladder runt benen och T-shirt. Men man måste alltid ha lite torrt i bagaget, så jag tackar och bockar. Skorna var jag skeptisk till, talade till och med om det. Ärlighet varar längst. Men jag blev lovad att Adidas Adistar Cushion 6 ska kunna göra att jag springer halvmaran under 1.20. Så visst, jag är inte den som är den. Testade och jag viker ner mig och säger att de var riktigt sköna och gled fint fram på mitt två timmars pass. Utan tendens till skavsår och med den rätta känslan. Inte en intervallsko eller tävlingssko direkt. Men ett bra komplement till allt annat smått och gott på skohyllan. Det mest otippade av allt är att jag här och nu ska delge mina mål med löpningen. Men det var det som var grejen med att alla kollegorna och jag fick ett löparkit, vi ska sätta tydliga mål med vår egna träning. Inte så svårt för mig för mina mål är helt klara sedan ett bra tag. Men kruxet är att det inte är så många som vet om dem. Men nu så. Ska man ha mål så ska de vara uttalade och något man står för och siktar mot fullt ut. Så jag som inte direkt har lust att snacka om mina prestationer och tankar om vad jag vill skriver nu ner det hela.

Håll till godo: 10 km kortsiktigt (i år): ordentligt under 37 minuter (helst ner mot 36 min 30 sek). 10 km långsiktigt: under 36 minuter. Halvmarathon: under 1 h 20 min. Marathon: under 2 h 50 min.

Så nu finns det att träna för. Och allt är ju på skoj, det handlar om att se vad ens egna kropp klarar av. Så länge man är hel, frisk och har skoj. Nu sitter vi ledbrutna i soffan efter att ha utmanat varandra för hårt på intervaller. 20 min uppvärmning, 10x2' + 10x1' med 1' joggvila och sedan 20 min nedjogg. Ett standardpass med 30 min effektiv intervalltid. Men idag gick det fort med en puls som peakade över 170 på samtliga och närmare 180 på de flesta, när vi väl kom igång. Nu krampar benen lite lätt. Morgonjogg imorgon är ett hett tips. Och inte alls otippat.

Inga kommentarer: