onsdag 9 april 2008

Klassiker 3.


Nu gick det upp för mig. Anledningen till att jag inte blev en sångfågel är alla dessa musikaler jag växt upp med. De kan ha haft en lätt avskräckande effekt. Men ack vad sköna må bra filmer det är. Den tredje klassikern blev underbara Sound of Music. Ett musikalmarathon som utspelar sig i slutet av trettiotalet. Stora frågan är nu vilken nästa nostalgifilmtripp ska bli. Kanske Törnfåglarna. Även den osynad av Henrik. Till helgen blir det sport. Det mer kvinnliga tittandet den senaste tiden skall nu vägas upp med Moto GP hela söndagen, varvat med Paris-Roubaix och London Marathon. Apropå Törnfåglarna, boken börjar så här: "Det finns en saga om en fågel som sjunger endast en gång i sitt liv men då sjunger den vackrare än någon annan varelse på jordens yta. När den lämnar sitt bo söker den efter en törnbuske och ger sig inte förrän den har hittat en sådan. Sedan sitter den och sjunger bland de taggiga grenarna, fastnaglad vid den vassaste och längsta taggen. I sin dödskamp sjunger den vackrare än både lärkan och näktergalen. En storartad sång till priset av sitt liv men hela världen stannar för att lyssna och Gud ler i sin himmel. Ty det bästa kan endast födas ur stora smärtor... så säger åtminstone sagan." Sista meningen låter som något Lance Armstrong skulle kunna ha sagt. Sagan ligger inte långt från sanningen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, nostalgitripp. Vad härligt! Med vår livssituation blir vår nästa nostalgitripp Astrid Lindgren filmerna. Kan du fatta att Jörgen bara sett ett fåtal av dessa underbara skapelser!? Var tvungen att köpa en skiva med filmlåtarna och går hemma och nynnar allt från "hujeda mig sånt barn han var" till "pippis sommarsång". Känner mig något barnslig, men det struntar jag i! ;-)

kram
Emelie

Spring-Therese sa...

Hahaha. Underbart Emelie! Visst är det skönt att uppleva saker från förr igen. Nästan så man undrar om man är gammal eftersom orden "det var bättre förr" skulle kunna trilla över läpparna. ;) Speciellt när du skriver om Astrid Lindgren. Vem vill visa Teletubbies och annat grejs när det finns härliga filmer som Madicken eller de du skriver. Härligt! Jag kan vara barnvakt om jag får se på barnfilmer, vilket alibi. ;) Är det därför alla grabbar som har småsöner köper på sig radiostyrda bilar, helikoptrar och annat. :)

Nordström sa...

Som ett slag för jämställdheten så lovar jag att införskaffa en etanoldriven radiostyrd bil oavsett könstillhörighet den dagen jag blir förälder. Kan faktiskt tänka mig att göra det även ett bra tag innan. För att verkligen stå på barrikaderna liksom. Till Kyosho på Östra Hamngatan: Var beredda.

Nordström sa...

Det skall för ordningens skull givetvis vara metanol och inte etanol...

Anonym sa...

Nu ska du höra nånting som jag vill tala om, jag såg en flicka nyss, och det var våren som kom.
Nu är våren kommen,
nu är våren kommen,
alla flickor börjar tralla då, just då.
Tra-la-la-la-la-la,
tra-la-la-la-la-la....

Eller nåt.... hrm.... ;-)

Okej, Jörgen får balansera med en radiostyrd bil tror jag.

Anonym sa...

Från en som vet; 1-åringar har inte lärt sig uppskatta alla underbara Lindgren-filmer ännu men sitter däremot klistrade till just teletubbies. Märkligt fenomen. Men, jag hoppas att detta ändras snart! - Sara