tisdag 1 april 2008

Löparglädje.


Vulkanöns underlag är ett minne blott. Men vilka rundor det finns kvar i minnet. Det är en sådan känsla att få springa fram i värmen med solen i de kisande ögonen. Bonus är att bo i en sådan fantastisk by med löpstigar och perfekta vägar in på knuten. Ännu mer bonus är det att byn ligger precis vid vattnet och att vägarna mestadels sträcker sig uppåt på berget så att du kan få rundor som stiger rätt upp i över en timma i ett sträck utan problem och då i bra fart och hög puls. Det har varit en sann glädje att få springa. Hemma brukar jag stoppa in iPoden i öronen emellanåt, men därnere fanns inget behov av musik. Tiden flög iväg under passen, vips hade jag sprungit ett för långt pass igen. Alldeles för lätt att fördriva över två timmar i löparskor när utgångspunkten är från La Santa. Hoppas känslan håller i sig ett bra tag nu när knopparna brister igen. Helgen tillbringades mestadels hemma för att acklimatisera våra arma kroppar. Men en sväng ut till underbara Skatås hann vi med. Med Aktivitus löpning. Femte gången som ett gäng glada löpare (denna gång rekord med 30 entusiaster) träffades för att bli drillade i löpteknik. Kände mig som om jag var med i det militära och undrar vart jag får luften ifrån när jag gastandes försöker peppa alla. Kommer lätt att tänka på förr om åren på alla bantävlingar när man skrek och hejade på. Är en speciell känsla att peppa och heja på andra. Riktigt kul. (Hoppas löparna tycker det också.) Denna gången var det fartlek på schemat. Och i efterhand har jag hört det viskas i träden att träningsvärk var det sköna resultatet för många. Gott. Att springa ihop med andra är en härlig känsla och att göra det med gänget på Aktivitus löpningarna är riktigt kul. Nästan samma underbara känsla och glädje som över slätten på lavasand. Nästan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Träningsvärk ja, det är det minsta man kan säga... Men, du varnade oss. Passet blev som sagt väldigt lyckat i lördags Therese, flera kunder har hört av sig och tackat och bett mig hälsa till dig!

Den 19:e april blir vi 40 pers! Kram och lycka till med avvecklingen av gamla jobbet - Sara

Spring-Therese sa...

Tack vad du är gullig! Det bästa är att jag också tycker att det är så himla kul! Ömsesidighet är alltid bra. :) Kanske att vi ska fundera på att köra en uppföljande variant framöver. Var någon som var med som önskade en omgång innan Lidingöloppet. Varför inte. Vi får fundera. Är en kul gemenskapsgrej! En annan idé: vi skulle ju kunna arrangera ett litet Aktivitus resultatlopp för era medlemmar i sommar t ex. Som vi spontanarrangerar i Skatås med några priser och fika. Kunde vara en kul liten grej. Oj, nu spinner jag loss. Vi hörs! Ha det toppen Sara!

Kram,
Therese

Anonym sa...

onsdag, och fortfarande ont i ljumskarna...

Får nog bli att lägga in lite utfall lite oftare i träningen, verkar vara nått som behövs.

Spring-Therese sa...

Hahaha. Johan, det kan ju vara så att alla explosiva lite skönt pojkaktiga tävlingsspurter du och Henrik hade bet rätt bra också. :) Men utfall är ett av alla "the shit" här i världen. :)

Ha det gott,
Therese