torsdag 16 oktober 2008

Kakmonster.


Helt fantastisk morgon idag. Klockan ringde och jag vaknade från djupsömnen som varit konstant i hela sex timmar. Benen smordes igår kväll in med Set-n-me-free aloe vera hot & cold. Krångligt och långt namn för en enastående kräm. Beprövad sedan barnsben när Raffe lät oss andas höghöjdsluft i en maskin och gick loss med att känna energier i kroppen på oss adepter. Med handen en decimeter ifrån huden kände han vart vi hade lägre energinivåer och därmed hade en högre skaderisk. Så tolkade jag det i vart fall. Den linimentluktande krämen har i varje fall levt kvar i både mitt och Jennys liv. Jag vet dock inte om det är tron på den eller om det verkligen är så att den helar och hjälper återhämtningen. Men något gör den, för slitna ben sedan de senaste två tuffa löppassen var något så när pigga imorse. Första halvtimman krävde sin reflexväst, andra halvan hade staden vaknat på allvar och jag slog mig fram genom Eklanda och förbi Åby travbana bland cyklister, bilar och en ryggsäcksburen pendlare på rullskidor. Alla färdsätt är bra utom de dåliga. Någonstans i höjd med gamla Pripps började det lukta vaniljbullar. Så gott, helt underbart. Och jag upptäckte idag ett sådant där hembageri som fanns förr om åren. På de svunna tiderna innan jag var född. Ett sådant där fantastiskt ställe, likt det som finns i Säfsen. Fullproppat med alla dess läckerheter, från bröd till tårtor och en hel disk full med småkakor. Ett paradis för en sådan som mig. Så frukosten idag blev väl inte den hälsosammaste direkt, en halvgrov nybakad fralla ackompanjerades med en mandelbiscotti av större storlek och en helt perfekt hallongrotta fullmatad med sylt. Kan en dag börja bättre. Suger fortfarande på karamellen om man ska svettas med sina kollegor eller inte. Men det är klart det vore en fröjd att köra utfallssteg med hela högen. Men jag kanske inte är ett sådant monster ändå, utan håller mig till den sockersöta sidan ett tag till.

Inga kommentarer: